Historiskt bra månad för hotellen

Gradn Hotel. Foto: Wikimedia Commons
Gradn Hotel. Foto: Wikimedia Commons

Det går bra för svensk hotellnäring. Hotellföretagens syn på lönsamhet och möjlighet att anställa är mer positiv än någonsin, enligt arbetsgivarorganisationen Visita.
Enligt Konjunkturinstitutets mätning för andra kvartalet 2016 går svensk tillväxt framåt och en stor vinnare är hotellbranschen.
Hotellen är med nöjda med sin lönsamhet, planerar att anställa och har färre tomma rum än någonsin.
-Utbudet har inte ökat lika mycket som efterfrågan och beläggningsgraden på rum har inte varit så här hög sedan man började mäta i slutet av 70-talet, säger Björn Arnek, branschekonom på Visita, arbetsgivarorganisation inom besöksnäringen.
Både tillväxt och ökad turism har gjort att hotellbranschen har gått bättre under ett par år. Förra året gjordes över 60 miljoner övernattningar i Sverige och de utländska besökarnas konsumtion ökade med 18 procent, enligt Tillväxtverket. Men den avgörande faktorn verkar vara affärsgästens återkomst.
-Nu har det blivit fler affärsgäster och konferensgäster och de kan betala lite mer. Hotellrumspriserna har stått still från 2012 till för ett halvår sedan och nu har de börjat öka lite, säger Björn Arnek.

(TT)