Kommunstyrelsens arbetsutskott har sagt ja till den översiktliga planen som beskriver hur centrala Skellefteå ska utvecklas till år 2030. Planen blir vägledande för beslutsfattarna om var fler bostäder, arbetsplatser och parkeringar ska byggas, hur höga husen bör vara och var växtlighet ska bevaras. Den ger också förslag på hur handeln, mötesplatser och tillgänglighet kan öka.
– Vårt uppdrag har varit att planera för framtiden, för ett mer hållbart och besöksvänligt centrum för fler Skellefteåbor. Vi har utgått från Centrala stans största utmaningar: bilarnas dominans framför andra trafikslag, barriärer som järnvägen, E4 och älven, hålen i staden i form av tomma tomter. Vi möter utmaningarna genom att skapa ett bra flöde mellan alla väderstreck för alla trafikslag, säger Linnea Hagenbjörk, projektledare för den fördjupade översiktsplanen vid Skellefteå kommun i ett pressmeddelande.
I planen presenteras konkreta åtgärder för att uppnå önskad utveckling av stadsdelen. Bland åtgärderna nämns ombyggnader av gator, gång- och cykelpassager och cykelbanor, som kommunen själv råder över. Andra insatser är exempelvis byggande av resecentrum, omdragning av E4 och ett större nöjesutbud som kommunen inte råder över helt själv. Planen beskriver också åtgärder som kommer att ske i etapper under längre tid, exempelvis fler och förbättrade cykelparkeringar, parkeringshus och gatumöbleringar.
Biltrafiken ska minska och istället ska andra trafikslag som tar mindre plats och är mer klimatvänliga prioriteras. Bland annat ska cykelstråket från Södra Lasarettsvägen västerut förlängas för att stärka kopplingen mellan Nordanå och stadskärnan. Bockholmsvägen ska förbättras för att binda ihop Campus med Södertorg och i förlängningen södra och norra sidan av älven. Även cykelparkeringar ska ingå som en naturlig del i den kommande översynen av parkeringar.
Fler mötesplatser
Två stora mötesplatser håller på att ta form, ett som snart är färdigställt, älvbrinken, och ett som snart börjar byggas, kulturhuset. När det drar igång kommer kommunen att ordna ett provisoriskt busstation i väntan på ett resecentrum.
– Ett resecentrum har hög prioritet och finns med i den översiktliga planeringen, men i väntan på järnvägsutredningarna som ska vara klara år 2019 och en blivande Norrbotniabana behöver vi avvakta projekteringen av centrat för att få en bra helhet, säger kommunalråd Lorents Burman (S).
Planen går nu vidare i beslutsprocessen och antas slutligen i kommunfullmäktige.