Problemen fortsätter att prägla tyska huvudstadens flygplatsbygge. Berlins borgmästare Michael Müller tror inte på en öppning före 2019. Den tredje största tyska flygplatsen var tänkt att tas i drift redan för sex år sedan, men öppningen har skjutits upp otaliga gånger.
Den senaste årliga rapporten visar också att det statliga flygplatsföretagets förlust under det gångna året uppgick till 120 miljoner euro, trots avsevärd ökning av omsättningen.
- Jag hoppas att vissa saker kan fortfarande påskyndas och optimeras, sade Müller till tidningen Tagesspiegel.
Projektledningen vill definitivt fortsätta att bygga BER, vars officiella namn är Berlin Brandenburg Willy Brandt, tills flygplatsen blir färdig, trots de pågående problemen ifråga om brandskydd och galopperande kostnader. Den nya flygplatsen ligger strax söder om Berlin.
Meningen är dock att Tegel kommer att stängas när BER blir färdig. Berlins Handelskammare och en rad stora företag har dock protesterat mot en planerad stängning av Tegel, som ligger i omedelbar närhet av Berlins stadskärna.
Ett nytt problem är, att den nya flygplatsen, som skulle ha öppnats för sex år sedan, har under åren blivit starkt underdimensionerad. Antalet potentiella flygpassagerare, som förväntas resa via denna flygplats från och med år 2019 måste uppdateras avsevärt.
BER – flygplatsens vd Engelbert Lütke - Daldrup informerade i detalj på flygplatsföretagets senaste styrelsemöte i juli, om hur det stigande antalet passagerare kan hanteras i framtiden. Enligt en presstalesperson räknar man med att drygt 55 miljoner passagerare kommer att flyga via BER år 2040. Därför vill de ansvariga att det byggs en ytterligare terminal vid en plats som man tidigare hade reserverat för ett stort parkeringsgarage.