Pekings nya flygplatsbygge i Daxing, söder om staden, pågår samtidigt som stadens nuvarande flygfält BCIA befäster sin position som världens näst mest trafikerade flygplats.
Kinas största flygplatsprojekt drivs nu fram i rekordtakt, eftersom antalet passagerare har ökat med 22 procent sedan början av 2014 på den nuvarande flygplatsen BCIA.
Flygfältprojektet i Daxing står för merparten av de drygt 11 miljarder dollar, som har budgeterats för upprustning av landets otaliga aktuella flygplatser, däribland 100 regionala flygplatser.
Byggandet, som inleddes 2013 i Daxing, kommer att pågå fram till 2016. Trafiken beräknas starta två år senare.
Pekings nya flygplats, som kan bli världens största, får nio landningsbanor. Dess kapacitet, som ligger på 40 miljoner passagerare under första året, beräknas öka till 70 miljoner år 2025. Kapaciteten per år förväntas stiga så småningom till 200 miljoner passagerare. Investeringarna i Daxing uppgick enbart under 2013 till 312 miljoner dollar.
Flygplatsen planeras att kunna hantera upp till 200 miljoner passagerare per år, vilket om kapaciteten skulle utnyttjas fullt ut, skulle göra den till världens mest trafikerade flygplats sett till antal passagerare och skulle då bli större än den nuvarande mest trafikerade flygplatsen, Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport i delstaten Georgia i USA. Enligt tidiga medierapporter föreslog man att det skulle finnas upp till nio banor - åtta landningsbanor för civil luftfart samt en bana för militär användning.
Den skulle bli större än Beijing Capital International Airport vilken är den nuvarande huvudflygplatsen i Peking och störst i Kina.
Ett nytt höghastighetståg planeras mellan centrala Peking och flygplatsen i Daxing med en restid på cirka 30 minuter.
Källa: ausbt.com.au