Odense satsar på lättbana

Bild: Juul Frost Arkitekter
Bild: Juul Frost Arkitekter

Juul Frost Arkitekter har utarbetat föranalysen av stadspotentialen i förbindelse med Odenses kommande lättbaneprojekt. Odense är Danmarks tredje största stad och målet med uppgiften har varit att analysera hur lättbanan bidrar till att utveckla Odense med fokus på stadslivet.

Odense kommun har presenterat en stadsvision som kommer att prägla stadens fysiska utformning under många decennier. Centralt för strategin är beslutet om att lägga ner Thomas B. Thriges Gade, den stora trafikåder som i årtionden har delat Odense i två delar och att utveckla stadskärnan till en rad attraktiva stadsrum.

Som ett led i strävan att göra Odense centrum fritt från genomfartstrafik har Odense kommun beslutat att etablera en lättbana. Juul Frost Arkitekter har i samarbete med Bystrategisk stab, Grontmij | Carl Bro och Atkins genomfört en föranalys av stadspotentialen i förbindelse med lättbanan. Föranalysen har gett politikerna ett beslutsunderlag för att välja Odenses framtida kollektivtrafiklösning.

Arkitektkontoret har ansvarat för kartläggning, analyser och strategier för de överordnade och lokala stads- och stadsrumspotentialer som uppstår av att lättbanans byggs. Analysarbetet har identifierat och kartlagt hur lättbanan kan leda till ökad densitet och utvecklingspotential både längs banans sträckning och särskilt vid utvalda hållplatser. Det har gjorts mätningar på reseupplevelse och stadsmässigt mervärde för Odense i förhållande till miljö, ekonomi, kultur, det sociala och mobilitet.

- Vi har genomfört samma mätningar både i förhållande till en traditionell busslösning och ett BRT-system. Genom att jämföra resultaten blir det tydligt att lättbanan tillför Odense kommun något extra i form av nya kvaliteter, nya stadsrum, nya investeringar och stadsutveckling i ännu inte utvecklade stadsdelar, säger Helle Juul, delägare på Juul Frost Arkitekter.