I sommar kan 12 000 åhörare lyssna live på Allsång på Skansen. Sittplatserna har utökats och den omoderna scenen renoverats. Det är NCC som byggt varsamt i den kulturhistoriska miljön under vintern.
- Tiden var den största utmaningen. Det har varit ett jätteunikt projekt och tufft på grund av den långdragna vintern, säger Ida de Neergaard Ländin, projektchef NCC.
Renoveringen av Sollidenscenen var planerad sedan länge då den ansågs omodern och hade akustiska problem. Taket med Måsvingen var en smideskonstruktion från 1995 av för dålig kvalité, och Skansen ville ha ett större uppbyggt golv så att den kulturhistoriskt viktiga Snäckan från 1938 kunde rymma en symfoniorkester och en kör.
- Tidigare satt publiken framför scenen på gradänger men det funkar inte med dagens krav då vi använder den på annat sätt. Nu förbättrar vi akustiken och taket förstärker arkitekturen samt gör Snäckan mer synlig, säger Martin Wulff, byggnadschef på Skansen.
NCC tog hem totalordern på grund av en kraftfull organisation med erfarenhet av kulturhistoriska miljöer. Men tidspressen var tuff då bygget fick börja i september 2012 med deadline på nationaldagen 6 juni.
- Vi hade otur med en långdragen vinter, såna förutsättningar är verkligen inte optimala. Men det har varit ett spännande uppdrag med många speciella produkt- och utförandeval, menar Ida de Neergaard Ländin på NCC.
Återvunnet material
Måsvingen lyftes bort och ersattes av en välvd takkonstruktion i fartygsplåt, svetsat i unika plåtar. Snäckans invändiga träbeläggning är varsamt renoverad samt oljad i omgångar för att få till en gammal känsla. Vindskivorna kläddes med återvunnen koppar, liksom en nytt litet mixerhus mitt på planen.
- Först var tanken ny koppar men sen insåg vi att begagnat är bra för återvinningen och för att det harmoniserar med andra byggnader på Skansen.
Nya takpelare bär upp stora teknikinstallationer och ett tungt fackverk. Under det uppbygga golvet inryms nya lokaler och på ömse sidor av scenen har NCC uppfört byggnader för förråd, teknik och produktioner. Husen är byggda av massivträ i block och fasaden klädd med obehandlad ek som på sikt får en antik grå ton.
Större utplanad publikyta
Markutformningen har omfattat stora grävarbeten. NCC har sprängt bort den branta nivåskillnaden framför scenen och skapat en betydligt större yta, omgiven av granithällar. En ny gradängtrappa har nya sittytor av ekar från platsen. På den södra delen mot Stockholm har muren och kanonerna flyttats ut för att ge bättre plats och utsikt.
- Eftersom projektet omfattade ett högt miljötänk med kulturhistoria och besökare, var arbetet ganska reglerat, berättar Ida de Neergaard Ländin.
Nu är området slutbesiktat och klart för nationaldagsfirande med kungabesök. Därefter ska norra Europas kanske bästa utomhusscen invigas med egna konserter.
- NCC har gjort ett nödvändigt och bra jobb. Även arkitekterna har varit viktiga och på marksidan format vår miljö för en väldigt lång tid, säger en nöjd Martin Wulff på Skansen.
FAKTA
Ordersumma 45 miljoner, generalentreprenad NCC
Scenutformning av Tengbom Arkitekter, markytor av Topia Landskapsarkitekter
Byggtid september 2012 - maj 2013
Scen: tak av fartygsplåt från FKAB. Snäckans trästomme renoverad med återvunnet trä av Oregon pine.
Sidobyggnader: I massivträelement av Fristad Bygg. (Enligt tillverkarna minskar energiförbrukningen med cirka 5-10 procent för hus med massivträkonstruktion i jämförelse med en lätt konstruktion med samma U-värde.) Utvändig panel av obehandlad ek, tak av galvad plåt.
Publikyta: Nya sittplatser av ek samt stolar, cirka 10 000 stående och 2 000 sittande åskådare. Dekorationer av cortenstål, utjämnad blästrad markyta av röd ballast, granitblock och gatusten samt långa låga trappor.