Byggnadens stomme är rest och bron som ska binda samman Mall of Scandinavia med Solna station står halvfärdig. Mycket har hänt sedan Centrum & Galleria rapporterade från projektet 2012. Här vill ägarna Unibail–Rodamco erbjuda framtidens shoppingupplevelse och utlovar en unik retailmix med bredd och djup. Besökaren ska möta ett helt storstadsutbud under ett och samma tak.
Mall of Scandinavias tajming är ypperlig. När köpcentret invigs hösten 2015 har många av de omgivande pusselbitarna fallit på plats. Nationalarenan för 65 000 åskådare står redan klar och Solna station kommer vid den här tidpunkten vara ett nav för både pendeltåg, bussar och tvärbana. Nya bostäder och kontorskomplex samsas i det gamla industriområdet bara några minuter med pendeltåg från centrala Stockholm. Totalt kommer cirka 450 000 kvadratmeter kontorsytor finnas i området, tillsammans med 3 000 lägenheter. Upptagningsområdet är starkt och infrastrukturen optimal. Mot den bakgrunden är det inte underligt att man placerar Nordens största köpcentrum just här, i Stockholmsregionens mest expansiva område.
– Vi vill erbjuda framtidens shoppingupplevelse. Det förutsätter att utbudet har både bredd och djup, säger Per Ronnevik, Director of Development and Investment Nordic på Unibail–Rodamco.
– Mall of Scandinavia blir större än flera av Stockholms varuhus och gallerior tillsammans; NK, Åhléns City, Sturegallerian, PUB och Gallerian inräknade. Det krävs stora ytor för att lyckas med vår vision att erbjuda något för alla.
Skräddarsydd shoppingupplevelse
Mall of Scandinavia får 101 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta. 250 butiker och restauranger samt SF:s toppmoderna biograf bidrar till en puls över större delen av dygnet. Ett från grunden nybyggt köpcentrum har Sverige inte sett sedan 1990–talet och därmed är det första gången på länge som en byggnad helt anpassats för en idealisk shoppingupplevelse. Här är arkitekturen en del av upplevelsen och besökarna leds mellan fyra noder vars gestaltning och materialval inspireras av de fyra elementen. Shoppingstråken vågar sig på organiska former med rymd, höga glaspartier och gott om exponering.
Lättillgängliga parkeringsplatser
Som alternativ till huvudentrén kan besökaren ta sig direkt till sin shopping för dagen via flera strategiskt placerade ingångar. Totalt byggs 4 000 parkeringsplatser för de bilar som svänger in från intilliggande E4:an och E18. In på detaljnivå är Mall of Scandinavia något helt annat än det vi förväntar oss av ett köpcentrum.
– Mall of Scandinavia blir unikt i sitt slag på så vis att det är en shoppingdestination som bygger på kompromisslöshet. Alla detaljer blir en viktig del av helheten. Här kan man hänga av sig jackan, tvätta bilen och sedan ta ett frukostmöte eller shoppa. Det är ett koncept som inte liknar något annat.
Faktaruta:
När Mall of Scandinavia invigs hösten 2015 blir det Skandinaviens största köpcentrum, beläget i Solnas Arenastaden sju minuter från centrala Stockholm. I upptagningsområdet bor cirka två miljoner människor.
Uthyrningsbar yta: 101 000 kvadratmeter.
Utbud: 250 butiker och restauranger, biograf med 15 salonger. Parkeringsplatser: 4 000.
Byggherre: Unibail–Rodamco.
Byggentreprenör: PEAB.
Arkitekt: Wingårdh Arkitektkontor och BAU.