En överenskommelse om fyra nya tunnelbanesträckningar och 78 000 nya bostäder har träffats mellan regeringens förhandlare och Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.
Överenskommelsen innebär att tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby samt att blå linje byggs ut till Gullmarsplan och kopplas samman med grön linje för kraftigt ökad kapacitet genom centrala Stockholm. Utbyggnaden av tunnelbanan startar senast 2016 och de tidigaste delarna börjar trafikeras cirka år 2020.
Trängselskatten höjs och införs redan 2016 på Essingeleden för att bidra till finansieringen, skriver alliansens fyra partiledare i en debattartikel i DN.
Den överenskommelse som presenteras i debattartikeln innebär en utbyggnad av tunnelbanan som omfattar fyra delar:
1 En förlängning av Blå linjen från Kungsträdgården till Gullmarsplan, via Södermalm med en ny station vid Sofia för att knyta ihop förlängningen med dagens Gröna linje.
2 En förlängning av Blå linjen från Kungsträdgården till Nacka Forum, med nya stationer vid Hammarby Sjöstad, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.
3 En ny tunnelbana från Odenplan till Arena-staden via Hagastaden.
4 En förlängning av Blå linjen från Akalla till Barkarby station via station Barkarbystaden.
Som en del av överenskommelsen åtar sig också kommunerna att uppföra runt 78 000 nya bostäder i länet.