Mapic, fastighetsmässan med inriktning på butiks- och handelsfastigheter, har startat i Cannes och pågår till på fredag. Mässans namn är en förkortning av orden Manufacturing, Accounting och Production Information och Control. Mapic är årets största branschträff för köpcentrumindustrin. Mapics syfte är bland annat att hjälpa fastighetsmäklare i deras försök att utveckla nya tekniker och trender inom detaljhandeln.
Mapics ytterst effektiva möten i form av nätverk är baserade på idén om speed dating. Under en 45-minuters session träffar deltagarna med 15 potentiella partners under 3 minuter vardera, vilket ger dem tid för presentation och utbyte av visitkort. Samtliga ledande företag deltar i Cannes. Drygt 8800 besökare och utställare är registrerade, varav cirka 140 från Sverige.
Under årets upplaga riktas Mapics sökarljus speciellt på fyra av världens mest lovande detaljhandelmarknader, nämligen på Brasilien, Kina, Indien och Ryssland. Dessa framstående destinationer för detaljhandelns globala expansion kommer att visas upp under flera konferenser och evenemang.
Till Mapic Awards har nominerats två svenska köpcentrum, ett i Malmö och ett i Stockholm. Det är AMF Fastigheters galleria Mood i Stockholm och Malmölokaliserade Steen & Ström-ägda Emporia, som nyligen utsågs till världens bästa shopping-center. Den sistnämnda nominerades i kategorin Most innovative shopping center. I samma kategori har även Unibail-Rodamcos Aéroville (Roissy Charles-de-Gaulle, Frankrike) nominerats. Vinnaren utses på torsdag den 14 november.