Enligt Chaim Katzman, Gazit-Globes vd, utgör den nordiska marknaden för varuhus- och fastighetsinvesterare en så kallad bäst bevarad hemlighet. I en exklusiv intervju för Branschnyheter berättade Chaim Katzman att många av branschens ledande aktörer, som exempelvis Uniqlo, TK Maxx, BananaRepublic Victorias Secret och Whole Food ännu inte har upptäckt denna nordliga, men ekonomiskt mycket stabila region.
- Nordiska länder har starka marknader med stadig AAA gradering i ryggen och 25 miljoner betalningsstarka konsumenter. Därutöver pågår där en kontinuerlig urbanisering. Ändå lyser den internationella varuhusbranschen med sin närvaro i nordiska länderna. Detta är en stor skillnad jämfört med övriga Europa, säger Katzman.
Hans företag, Gazit-Globe planerar förvärv av ytterligare svenska köpcentrum, bland annat i Göteborg. Israeliska Gazit-Globe gjorde sitt insteg på den svenska marknaden i samband med att de förvärvade 48 procent av Citycon. Större delen av Citycons bestånd finns dock i Finland och Baltikum. Nyligen firade företaget sitt 25-årsjubileum i denna region.
- Sverige är dock ännu viktigare för oss. Befolkningens köpvanor och - traditioner liknar de i anglosaxiska länder och därför är Sverige och speciellt Stockholm en nyckelmarknad där vi vill bli mycket starkare, säger Chaim Katzman till Centrum & Galleria.
Gazit Globe är en global aktör inom köpcentrumfastigheter. Bolaget är storägare i större bolag som äger köpcentrum i Canada, USA, Tyskland, Israel och Östeuropa samt mindre bestånd i Brasilien.
Katzman är största ägare i amerikanska Equity One som den senaste tiden gjort flera uppmärksammade affärer i USA och han äger även, via bolaget First Capital, ett av Kanadas största bestånd av handelsfastigheter.