Traditionella byggprojekt ersätts allt oftare med partneringprojekt. Fler NCC-kunder väljer projektformen som bygger på nära samarbete, öppen ekonomi och gemensam upphandling. På sex år har NCC ökat antalet partneringprojekt från 25 till 160 om året. De är enligt NCC lika populära som under högkonjunkturen och har ökat till 33 procent av NCC Constructions omsättning i Sverige.
NCC startade partnering 2003. Under högkonjunkturen 2007 fördubblades antalet partneringprojekt från 70 till 150 stycken. Trots lågkonjunkturen intåg blev de lika många 2008 och utgjorde 25 procent av NCCs omsättning. Nu uppgår projekten till 33 procent av omsättningen.
– NCCs totala orderingång minskade 2009, men antalet uppdrag med partnering blev fler än någonsin; 160 stycken. Partnering har något som gör att byggprojekt även kan starta i en svår ekonomisk situation, säger Fredrik Wahlqvist, projektutvecklare för partnering på NCC.
Enligt NCC har en studie de gjort visat att 93 procent av NCC:s partneringkunder tycker resultatet av projekten uppfyller deras behov bättre än traditionell entreprenad. 84 procent upplever att partnering ger dem bättre kontroll över projektets ekonomi genom att den hanteras öppet. 89 procent tycker att riskhantering är bättre än i ett traditionellt projekt.