Då Samarkand i Växjö byter kostym ändras också namnet. I april 2011 färdigställs den sista av fyra etapper och nya unika Grand Samarkand invigs med pompa och ståt.
Ut med det gamla och in med det nya. Så skulle man kunna beskriva den ombyggnation som sedan årsskiftet pågått i Växjö. Det är det, sedan sommaren 2007, nedlagda Coop Forum varuhuset som byggs om och ut. Hollandsbaserade Eurocommercial Properties har genom en investering på omkring 400 miljoner kronor möjliggjort etablering och
byggnation av ett modernt shoppingcenter. För Eurocommercial Properties, som bildades 1991, är arbetet på intet sätt ny mark. Totalt 30 köpcentra ingår i koncernen som investerat i såväl svenska Karlskrona som i och omkring städer i Frankrike och Italien.
Stärker Växjö som handelsstad
Bakom byggnationen står Skanska Sverige AB som på uppdrag av Eurocommercial Properties ansvarat för arbetet.
– Att nu få vara del i utvecklingen av Växjös största köpcenter känns spännande och utmanande. Vi är mycket glada att ha fått förtroendet att ta hand om denna byggnation åt Eurocommercial
Properties, säger Lars Hedvall, distriktschef för Skanska, i ett pressmeddelande.
Byggnationen omfattar en yta på drygt 20 000 kvadratmeter varav befintliga, forna Coop Forums lokaler, omfattar cirka 16 000 kvadratmeter. Därtill anläggs en parkeringsyta med plats för omkring 500 parkeringsplatser samt nybyggnation av två rondeller. Att möjliggöra för ett bättre flöde av trafiken är nödvändigt för att kunna hantera den ökande trafikeringen i området. För Växjö innebär etableringen av shoppingcentret en ökad profilering
som handelsstad i regionen. Upptagningsområdet tros innefatta upp emot 250 000 potentiella kunder inom en tiomilsradie.
Storslagen arkitektur
Bakom shoppingcentrets design och kommersiella koncept står Ågrenkonsult AB som i samarbete med såväl uppdragsgivare som blivande hyresgäster tagit ut svängarna rejält. En av de två glasentréerna som möter besökaren är otroliga 80 meter hög. Även invändigt möts besökaren av en generös takhöj på mellan 6 och 10 meter samt breda gångar med vackert mönstrat granitkeramikgolv under ett vågformat innertak. Tillsammans skapar det en behaglig och modern känsla av form och färg.
Ågrenkonsult AB har, i samarbete med lokalens hyresgäster, medvetet tagit ett steg bort från det likriktade koncept som ofta är norm i svenska shoppingcenter. Genom att skapa unika butiksfronter särskiljs butikerna från varandra, vilket skapar en speciell och individuell känsla. Ett exempel är skohandelsbutiken Bergqvist vars butiksfront formats som en skokartong. Ett koncept som är återkommande genom hela shoppingcentret.
– Då vi hade invigning för etapp ett av byggnationen möttes vi av överväldigande positiva reaktioner. En barnfamilj kommenterade Grand Samarkands unika design genom att säga att det kändes som att vara utomlands. Byggnationen är järv och liknar ingenting annat, säger Mats Jäderberg, centrumchef för Grand Samarkand.
Prisbelönt samarbete
Att aktörerna bakom Grand Samarkand tar till vågade och unika lösningar är på intet sätt något nytt. Eurocommercial tilldelades så sent som i mars 2010 förstapris för årets köpcentrum vid Retail Awards som arrangeras av Svensk handel och Dagens handel för dess arbete med köpcentret Ingelsta shopping i Norrköping. Även i arbetet med Ingelsta Shopping stod Ågrenkonsult AB för design och kommersiellt koncept medan
ett flertal andra aktörer så som Ramböll Sverige AB deltog i arbetet, liksom de också gör i arbetet
med Grand Samarkand.
– Från början var vår utgångspunkt att Grand Samarkand skulle komma att bli Smålandsregionens främsta och mest unika shoppingcenter. En bit in i arbetet stod det dock klart att konkurrensen snarare låg utanför
södra Sverige. Vi ser oss som ett av Nordens främsta shoppingcenter och jag är övertygad om att Grand Samarkand kommer att aspirera på priser för årets köpcenter 2011, säger Mats Jäderberg.
Invigs flera gånger
Den första av Grand Samarkands fyra delinvigningar ägde rum den 26 augusti i år då portarna slogs upp för 11 nya butiker. Etapp två invigs den 28 oktober då 14 nya hyresgäster flyttat in, medan etapp tre invigs den 24 februari med ytterligare 23 hyresgäster. Sammanlagt kommer cirka 70 butiker, restauranger och caféer att husera i lokalen. Cirka hälften kommer att utgöras av mode och klädföretag medan resterande fördelas på bland annat service, skönhet, elektronik, restauranger samt heminredning.
Bland butikerna återfinns nationella och internationella aktörer så som H&M, Subway, Gerdas Te och Kaffehandel, Duffy, Chilli och Wok. Den 28 april 2011 sker huvudinvigningen för hela shoppingcentrat som då ska visa hur
den fula ankungen i Växjö vuxit upp till en ståtligt vacker svan.