Förberedelserna inför byggstart av två nya broar på väg 1012 i Oxberg är nu i gång. Trafikverket har utsett entreprenör och arbetar med att förbereda det praktiska inför starten vårvintern 2026. Projektet innebär att väg- och järnvägstrafiken ska separeras för att förbättra framkomligheten och öka säkerheten. Arbetet beräknas pågå till hösten 2028.
Nuläget: förberedelser inför byggstart
Trafikverket har klart med entreprenör och förbereder nu inför byggstarten av två nya broar i Oxberg. Arbetet inleds vårvintern 2026. Nuläget innebär att planeringen är avslutad och att myndigheten arbetar med de sista praktiska stegen innan byggnationerna kan påbörjas.
Bakgrund till projektet
Den tidigare bron från 1898 över Österdalälven var en kombinerad väg- och järnvägsbro. På grund av omfattande skador stängdes den 2016 och ersattes av en provisorisk konstruktion. Nu ska en ny järnvägsbro byggas i befintligt läge och en ny vägbro placeras i ett nytt läge.
Genomförande i två steg
Arbetet startar med den nya vägbron, som byggs uppströms om dagens bro. Samtidigt byggs korsningen vid väg 70 om, med ett nytt vänstersvängfält.
När vägbron är klar, sommaren 2027, startar byggnationen av den nya järnvägsbron. Den gamla bron tas då bort. Den nya monteras på land och skjuts därefter in i rätt läge. Under den perioden stängs tågtrafiken genom området.
Projektet färdigt 2028
När båda broarna är färdiga ska väg- och järnvägstrafiken separeras permanent. Projektet beräknas vara avslutat hösten 2028.
Källa: Trafikverket