​Sveriges näst mest nöjda bostadsprojekt 2019 ligger i Bålsta

Foto: Boklok

Det var i maj 2019 som kunderna i BoKlok Teaken i Bålsta flyttade in i sina nya lägenheter, och nu står det klart att projektet kammade hem en delad andraplats i Prognoscentrets årliga mätning av Sveriges mest nöjda bostadsprojekt.

Vi ville såklart ta reda på vad som gör kunderna i BoKlok Teaken så pass nöjda att de gett projektet hela 86 i NKI (nöjd-kund-index), och bad därför om en pratstund med projektets kundansvariga säljare Hampus Swedérus. Vi träffade Hampus mellan husen i BoKlok Teaken en solig eftermiddag, när han precis haft en pratstund med Kjell Jonsson, en av de nöjda kunderna, och Hampus hade passat på att fråga vad som skapar känslan av nöjdhet.

- För det första är det priset. Men också hur BoKlok tagit till vara på varje kvadratmeter inomhus. Lägenheterna är bra isolerade, och det är bra planering med grusgångar och så utomhus. Allting är gjort på ett bra sätt. Sen är det bemötandet från BoKlok, som har varit väldigt tillmötesgående. Det känns som man verkligen kan rekommendera BoKlok till de man känner, säger Kjell Jonsson.

De faktorer som Kjell räknar upp, kan även Hampus se att de har haft en inverkan på projektets NKI. Själv lägger Hampus den täta kontakten med kunderna till listan över tänkbara framgångsfaktorer.

- Vi har bjudit in kunderna till både tomt- och montagevisningar, och också hållit löpande visningar i den visningslägenhet vi har i Upplands Väsby. Ett par månader efter inflyttning hade vi dessutom en väldigt uppskattad träff där alla kunder fick chans att ställa frågor till oss i projektgruppen, och också träffa de grannar man kanske inte stött på än, säger Hampus.

Hampus berättar vidare att sammanhållningen och engagemanget i projektgruppen varit väldigt bra. Det är inte för inte som vi arbetar efter ledorden ”Better together” inom BoKlok och Skanska. Redan från projektets början sattes dessutom ett mål om att nå ett högt NKI.

- Vårt mål var redan från början att nå ett NKI på 80, så att vi fick hela 86 är något jag och resten av projektgruppen är superstolta över. Det blir ju som att få ett kvitto på att man gör ett bra jobb. Och det får i alla fall mig att vilja göra det där lilla extra och att alltid se kunden som första prioritet, avslutar Hampus.