Klartecken för Uppsala spårväg – byggstart omedelbart

Efter en period av överklaganden är nu avtalet för huvudentreprenaden för spårvägen tecknat och klart. Illustration: White
Efter en period av överklaganden är nu avtalet för huvudentreprenaden för spårvägen tecknat och klart. Illustration: White

Efter flera överklaganden är avtalet för Uppsala spårvägs huvudentreprenad nu påskrivet. Samverkansavtal har tecknats med det vinnande konsortiet, och projekteringen av den 17 kilometer långa anläggningen med 22 hållplatser påbörjas omedelbart. Byggstarten är en del av det större Fyrspårsavtalet mellan stat och kommun.

Avtalet gäller projektets första fas, som omfattar teknisk projektering, upphandling av underentreprenörer samt upprättande av produktionsplan och kostnadskalkyler. Konsortiet som tilldelades uppdraget i december 2024 består av NYAB och Azvi.

– Det känns fantastiskt att äntligen få komma i gång med den här delen i genomförandet efter en lång period av överklaganden. Under tiden har vi dock gjort förberedande arbeten som flytt av ledningar och ökat kunskapen om vad som ska byggas, så projekteringen kan nu börja direkt, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör i Uppsala kommun.

Alla detaljplaner för projektet är nu antagna. Dessutom har bygglov för spårvagnsdepå beviljats och dispenser enligt artskyddsförordningen godkänts. Region Uppsala är samtidigt i färd med att upphandla fordon och framtida drift.

En del av Fyrspårsavtalet

Utbyggnaden av spårväg är en förutsättning i Fyrspårsavtalet, där staten förbinder sig att bygga två nya järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm. I gengäld åtar sig kommunen att satsa på bostadsbyggande och kollektivtrafik med hög kapacitet.

Anläggningen omfattar 17 kilometer dubbelspår, 22 hållplatser samt nödvändig infrastruktur såsom plattformar, likriktarstationer, gång- och cykelvägar, broar, tunnlar och stödmurar. Även offentliga platser och nya gator ska byggas inom ramen för uppdraget.

– Detta samarbete är en viktig milstolpe för NYAB och Azvi och är en stabil grund för vår fortsatta tillväxt. Projektet innebär höga krav då det genomförs i stadsmiljö och vältrafikerade områden, vilket gör det extra värdefullt att vi redan under anbudsfasen byggt upp en god samsyn med Uppsala kommun. Vi är stolta över att ha valts och ser, tillsammans med vår partner Azvi, fram emot att bidra med ett högkvalitativt resultat till Uppsalas hållbara stadsutveckling, säger Johan Skoog, Affärsområdeschef Mälardalen på NYAB.

Delat ansvar mellan kommun och region

Projektet drivs i nära samarbete mellan kommunen och Region Uppsala. Kommunen ansvarar för byggnation av spårvägen och tillhörande infrastruktur, medan regionen upphandlar och finansierar spårvagnar, depå och framtida drift. Totalentreprenaden bedrivs i samverkan för att hålla kostnad, kvalitet och tid inom fastställda ramar.

Källa: Uppsala kommun