Göteborgs framtida kollektivtrafik kan innefatta stadsbana

Bild: Sturm & Drang
Bild: Sturm & Drang

Nu har ett nytt förslag tagits fram för Göteborgs, Mölndals och Partilles framtida kollektivtrafik. Målbilden är att bygga en stadsbana med längre och snabbare tåg. Den nya stadsbanan beräknas sånt fall vara färdig till 2035. 

Förslaget har tidigare varit ute på remiss. Nu har tjänstemännen hos Västra Götalandsregionen, Göteborg, Mölndal och Partille lagt fram ett förslag som ska beslutas politiskt i kommunerna och regionen.

– Tanken bakom målbilden är att regionen, med ansvar för kollektivtrafiken, och kommunerna, som ansvarar för infrastruktur och markanvändning, behöver en gemensam bild av framtidens kollektivtrafik, säger Jörn Engström, handläggare och projektledare för arbetet på Västra Götalandsregionen.

Bland de fem koncept som tas upp i målbilden finns idén om utveckling av en stadsbana, som på sikt kan leda till utbyggnad till tunnelbana eller högbana.

– Det handlar om att förbättra kapaciteten med längre och snabbare tåg. En del av spårvägsnätet är redan byggd som stadsbana eftersom den är planskild och tågen kan hålla en hög hastighet. Detta vill vi värna om. När man kommer närmare centrum behöver hastigheten sänkas. Dessutom räknar man med att längden på vagnarna vara dubbelt så långa om 20 år, alltså 60 meter, för att klara kapaciteten.  Därför kan det på sikt bli aktuellt att planskilja spåren längre in mot city. Om vi ska planskilja upp eller ner, som tunnelbana eller högbana, har vi inte tagit ställning till i målbilden. Detta ligger dock förmodligen bortom 2035, säger Jörn Engström.

Ett annat av förslagen är ett snabbusskoncept med egen infrastruktur längs de större trafiklederna och stationsliknande hållplatser som trafikeras av speciella snabbussar, ofta dubbeldäckare, som kan köras i fordonståg.