Kalmar, en del av Cargotec, skapar ett globalt innovationscentrum med en unik testbana för framtida produkter och tjänster. Platsen är nya industriområdet Karlsro i Ljungby.
Text: Christina Linderoth-Olson
Kalmar, som ingår Cargotec, utvecklar och tillverkar truckar och reach stackers. Med detta i bakhuvudet har Sweco i Göteborg skapat en gestaltning som matchar företagets verksamhet. Byggnaden i tre våningar talar containerspråk.
–Exteriört påminner fasaden om containers där en i mitten lyfts upp. De små fönstren liknar också containers. Fasaden har stora glaspartier och ljusinsläpp. Stommen består av järn och sandwichelement med plåtbeklädnad, säger projektledaren Michael Åberg på Kalmar.
Stål, betong och järn
Interiören har inslag av stålbalkar, betong och järn. I mitten reser sig en 18 meter hög ljusgård med gångstråk och gemensamhetsytor medan golvet består av kubbgolv i ek.
–Vi jobbar mot stålindustrin, träindustrin, betongindustrin och containerhantering. Interiören bygger på öppenhet där en glasvägg kopplar ihop verkstaden med kontoret. Det ger insyn, närhet och känslan att företagets alla medarbetare jobbar tillsammans. Upplägget kräver dock bra brandskydd med sprinklers, betonar Michael Åberg.
Testbana på 45 000 kvadratmeter
En av de stora utmaningarna för entreprenören Lagans Byggnads AB är en ca 45 000 kvadratmeter stor testbana med asfalterad och delvis betongtäckt yta. Testbanan, som är unik i Sverige, ska klara hållbarhetskrav och teststationer med till exempel våg, ramper och vibrationsytor. Där ska truckar och containermaskiner testas och provköras.
FAKTA
Nybyggnation av innovationscentrum i Ljungby
Byggherre: Kalmar, en del av Cargotec
Totalentreprenör: Lagans Byggnads AB
Arkitekt: Sweco Architects AB
Totalyta: Cirka 8 500 kvadratmeter
Byggstart: Maj 2017
Klart: Kvartal 3 2018