Text: Christina Linderoth-Olson
Vecka 43 är det dags för slutbesiktning av Kalmars globala innovationscentrum i Karlsro i Ljungby. Byggherren är en del av Cargotec. Nybygget har spännande inslag i både arkitektur och i testbanan där framtida produkter och tjänster får genomgå tuffa tester.
Kalmar utvecklar och tillverkar truckar och reach stackers. Gestaltningen, som skapats av arkitektfirman Sweco, speglar företagets verksamhet. Kalmar har kunder inom stålindustrin, träindustrin, betongindustrin och containerhantering.
– Byggnaden har form av ett antal containers. Besökaren kommer in i en ljusgård med 17 meters takhöjd. Från taket hänger tre ombyggda containers som är fullt möblerade och ska användas som mötesrum, berättar Lars Sjödahl, platschef hos totalentreprenören Lagans Byggnads AB.
Ljusgården har gångstråk och gemensamma ytor. Kubbgolv i fur täcker golvet.
Även utifrån liknar fasaden, som har stora glaspartier och ljusinsläpp, containers där den i mitten har lyfts upp. Stommen i nybyggnationen består av järn och sandwichelement med plåtbeklädnad.
Den öppna interiören har en glasvägg som kopplar ihop verkstaden med kontoret. Företaget vill skapa insyn, närhet och känslan att alla medarbetare jobbar tillsammans. Man satsar också på ett bra brandskydd med sprinklers.
Testbanan en utmaning
Testbanan med asfalterad och delvis betongtäckt yta täcker hela 45 000–50 000 kvadratmeter. Truckar och containermaskiner ska testas och provköras på banan som har våg, ramper och vibrationsytor.
– Testbanan har olika stationer för test av produkter. Till exempel en ramp med 15 respektive 20 procents lutning där fordon testas i backtagningsförmåga. På testplats Tiltgrop får man fram ett teoretiskt värde då fordonet tenderar att välta. Lyfttornet är en stålkonstruktion där man på ett säkert sätt kan testa maskinernas lyftförmåga, säger Lars Sjödahl som tillägger att byggprojektet har gått bra och det mesta är i fas inför slutspurten.
FAKTA
Nybyggnation av innovationscentrum i Ljungby
Byggherre: Kalmar, en del av Cargotec
Totalentreprenör: Lagans Byggnads AB
Arkitekt: Sweco Architects AB
Arkitekt utförande: Byggingenjörsbyrån i Gnosjö AB
Totalyta: Cirka 8 500 kvadratmeter. Testbana på 45 000–50 000 kvadratmeter tillkommer
Byggstart: Maj 2017
Klart: Oktober 2018