Traditionella värden i modern tappning

Vattenstationen i marmor bildar en naturlig mötesplats för besökarna på Sturebadets nya gym, inrett av Whyte Lilja. Bild: Erik Lefvander
Vattenstationen i marmor bildar en naturlig mötesplats för besökarna på Sturebadets nya gym, inrett av Whyte Lilja. Bild: Erik Lefvander
Det grafiska mönstret i golvet ska föra tankarna till en löparbana. Mönstret tas upp i spegelsättningen. Bild: Erik Lefvander
Det grafiska mönstret i golvet ska föra tankarna till en löparbana. Mönstret tas upp i spegelsättningen. Bild: Erik Lefvander
Sturebadets turkiska bad med mosaik och guldkolonn.
Sturebadets turkiska bad med mosaik och guldkolonn.

Anrika Sturebadet i centrala Stockholm har nyligen fått 260 kvadratmeter splitternya ytor som har blivit till ett modernt och exklusivt gym, helt i badets anda.

– Med det nya gymmet har Sturebadet förstärkt sin position som gym. Vi har beaktat de värden som Sturebadet står för och jobbat vidare med de klassiska material som finns representerade i övriga delar av badet. Samtidigt ville vi tillföra något nytt och modernt: en känsla av rörelse, aktivitet och energi, säger Caroline Lilja, vd för Whyte Lilja som fick uppdraget att designa det nya gymmet.

Sturebadet är från 1885 och själva simhallen från början av 1900-talet. Bad, avkoppling och motion var tre hörnpelare redan från början och träningsutrymmena tillkom efter hand. Den tidigare träningsytan bredvid poolen saknade utrymme för stretch- och avslappningsövningar och var relativt liten.

Det nya gymmet däremot har en generös, sportig yta och rikligt med dagsljus. Här möts några av Sturebadets välkända element – carraramarmor och ornament – och nytänkande designlösningar, såsom golvets målade mönster med inspiration från traditionella löparbanor. Vadderade ytor och textilier ska bidra med en kvalitativ känsla och ge värme till en miljö som i övrigt till största delen består av maskiner, speglar och vikter. Sturebadets blå färg följer inredningen men har gjorts mer krispig och dynamisk. Bland annat ramas de sexkantiga speglarna in av blåfärgen.

Whyte Lilja ligger även bakom designkonceptet för Sturebadets kronjuvel, det turkiska badet samt renoveringen av body-mindrummet och damernas omklädningsrum. Ambitionen har i samtliga uppdrag varit att reflektera Sturebadets historia.

– I förhållande till andra gym är Sturebadets historia unik och därför viktig att slå vakt om. Lika viktigt är det att våga ställa historiken i kontrast mot något modernt så att Sturebadet alltid känns nutida och relevant för en medveten målgrupp med internationella referenser, säger Caroline och utvecklar det som är grundläggande för Whyte Lilja: en affärsmässig syn på alla projekt.

– Arkitektur och design är ett kraftfullt sätt att kommunicera och bygga varumärke. Vi frågar oss alltid hur miljön på bästa sätt kan supporta företagets affärsstrategi. För kommersiella miljöer som Sturebadet – där miljön är själva produkten – är det extremt viktigt att ha en tydlig designstrategi.