Efter elva år som Sefa och ett drygt år inför börsintroduktionen får nu bolaget ett nytt namn, Serneke. Notabelt är att förslaget kommit från marknadsavdelningen, delar av ledningen och kommunikationskonsulter. Det är alltså inte grundaren och vd:n Ola Serneke, som ligger bakom.
– Nej, jag var skeptisk till en början men nu är jag fullt övertygad om att det ligger helt i linje med vår vision, säger Ola Serneke.
Tanken är att namnet Serneke ska sticka ut i jämförelse med konkurrenterna, vars namn i de flesta fall består av förkortningar.
– Vi vill ha en personlig framtoning så att omvärlden vet vem den ska vända sig till, säger Ola Serneke.
En annan bakomliggande faktor till namnbytet är att det finns en tydlig historia bakom namnet Serneke, en historia som speglar och förmedlar koncernens anda och personlighet.
– I och med namnbytet kommer vi också att renodla verksamheten. I vår fortsatta kommunikation är vi en utpräglad bygg- och anläggningskoncern med en egen tillhörande projektutvecklingsdel.
Namnändringen är något som vuxit fram under det gångna året då företaget insett att det är omöjligt att heta Sefa när man ska expandera vidare i Sverige och internationellt. I Stockholm finns exempelvis SEFAB Gruppen och SEFAB Bygg. I USA finns SEFA Group, som är inom samma bransch, vilket utesluter att man skulle kunna heta så där. Dessutom är Sefa ett väldigt vanligt namn inom andra branscher.