Byggstart för Förbifart Stockholm

Foto: Moderaterna
Foto: Moderaterna

Tidigare idag inleddes bygget av Förbifart Stockholm genom ett spadtag där bland annat finansborgarrådet Sten Nordin (M) och infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) deltog.

Med dagens byggstartsceremoni har bygget av Förbifart Stockholm inletts. I maj avslog regeringen samtliga överklaganden på arbetsplanen.  I och med detta övergick projektet från planeringsfasen och bygget drivs nu framåt med full kraft.

Det omfattande arbetet med arbetsplanen har pågått sedan 2006 och beslutsprocessen har tagit flera år.  Bygget beräknas pågå i cirka tio år och kan nu starta med sådana arbeten som inte kräver ytterligare tillstånd.

Förfrågningsunderlag för de stora entreprenaderna har börjat gå ut till marknaden (500 Mkr – 3 mdr SEK) och entreprenörer har börjat kontrakteras.

– Det är ett stort och spännande byggprojekt som får stor betydelse för Stockholms utveckling. Bygget kommer att skapa många nya jobb i Stockholm. Entreprenaderna är mycket stora och det finns ett stort intresse hos internationella entreprenörer att bidra med sin kompetens och kapacitet, säger Helena Sundberg, Trafikverkets regionchef i Stockholm i ett pressmeddelande.

Redan i höst kommer arbetsplatser att börja synas vid de kommande arbetstunnlarna i Skärholmen och Sätra liksom vid den planerade nya gång- och cykelbron över E4 i Kungens Kurva. Akallalänken flyttas i sidled vid Finlandgatan i Akalla, där också fönsterbyten planeras för boende nära bygget. Efter årsskiftet etableras arbetsplatsen för bergentreprenaden i Johannelund, Vinsta, och arbetet med att bredda tre broar på E4 i Häggvik påbörjas.

Projektering och olika typer av markundersökningar pågår sedan flera år tillbaka. Förberedande arbeten har också utförts, främst ledningsflyttar som görs av ledningsägarna men finansieras av Trafikverket. I dagsläget sysselsätter projektet cirka 700 personer och de dagliga investeringarna uppgår till omkring fyra miljoner kronor.

Bakgrund :

Arbetsplanen fastställdes den 27 november 2013. Den överklagades till regeringen som avslog överklagandena och fastställde arbetsplanen den 15 maj 2014. Arbetsplanen ger Trafikverket rätt att ta marken inom vägområdet i anspråk.Projektet har ansökt om miljödom för miljövillkoren för att leda bort grundvatten och bygga tillfälliga hamnar. Huvudförhandlingar pågår i höst och dom väntas kring årsskiftet 2014/2015. Ett 20-tal detaljplaner har tagits fram eller ändras med anledning av Förbifart Stockholm. Ett antal av dessa har antagits. De återstående kommer att prövas av mark- och miljödomstolen.