Göteborgs Centralstation ska bli något helt nytt. En stadsdel som samtidigt fortfarande är station. Eller kanske tvärtom. Ett samarbetsprojekt utöver det vanliga.
Jernhusen är det som har ansvaret för många stationer i Sverige, bland annat Centralstationerna i Malmö, Stockholm och Göteborg. I Göteborg har man initierat ett stort spännande projekt kallat Region City. Projektet har pågått ett antal år redan men den 4 juni 2014 har man kommit till läget att kunna presentera ett skandinaviskt koncept på hur centralstationsområdet kan utformas. Staden Göteborg och regionen ska mötas här, precis som staden och stationen. Region City ska samla ihop Älvstadens nya och gamla stadsdelar är det tänkt och bli ett slags origo i regionen. En region som kanhända sträcker sig ända bort till Köpenhamn i ena änden och till Oslo i den andra.
Göteborg påbörjade år 2010 ett arbete med stadens utveckling och Jernhusen som stationsägare i Göteborgsregionen inledde samtidigt ett arbete kring utveckling av marken runt själva stationen.
En förtätning av staden kring centralstationen ska bidra till att fler reser kollektivt och att stationen blir ett nav för den service och handel som etablerar sig i området, därmed kan staden utvecklas hållbart är det tänkt. I stadens utvecklingsarbete arbetade man fram ”Vision Älvstaden” och ”Jubileumsplanen” – där Göteborg identifierade den potential som finns i området kring älven, dess styrkor och dess svagheter. Mitt i Älvstaden ligger Göteborgs stationsområde och dess placering och egenskap som stadens station och mötesplats gör området viktigt inte bara för staden och dess vision utan för hela Regionen och Västsveriges överlevnad. Det är i den kontexten projektet Region City ska ses.
Projektets framväxt har skett över flera år parallellt med stadens strategiska arbeten. Arbetet har präglats av workshops och dialoger med grannar, staden och regionens resenärer. Den första workshopen hette “Analys struktur”. Det sista årets arbete med konceptet för Region City präglades av fem workshops . Region City analyserades utifrån kontinuitet, identitet samt viktiga länkar och stråk. Dessutom gjordes jämförelser med stadskaraktärer från olika områden, både lokalt och internationellt. Detta gav idéer för skyline och gatustrukturalternativ för att lösa sambanden med Nils Ericssonplatsen, En framtida stadsdel i Gullbergsvass , nya Hisingsbron och för att skapa ett nytt torg Den andra workshopen “Horisontell analys” laborerade med olika skikt och deras möjlighet till att stimulera till möten. Möjligheterna utmed målpunkterna i stationen, handelsmiljöerna och kontors och forskningsmiljöerna analyserades. Den tredje workshopen “Vertikal analys” bestämde lägen för viktigare entréer, vertikala kommunikationsschakt och för var höga byggnader skulle placeras. Den fjärde workshopen “Genomlysning” skulle föra ihop horisontella och vertikala samband till ett samlat förslag samtidigt som arkitekterna genomlyste projektet med hänsyn till teknisk input. Den femte workshopen “Helheten”skapade ett sammanhängande förslag för Region City.
Tre arkitektteam i tre länder
Det har varit en lång process med många inblandade men nu återstår tre arkitektteam från tre olika länder. Från Danmark har vi Erik Møller Arkitekter, från Norge Reiulf Ramstad Arkitekter och Kanozi Arkitekter från Sverige. Arkitekterna har efter workshops, dialog med staden, besökare, resenärer och Jernhusen arbetat fram ett koncept.
Urban Hammarlund, regionchef på Jernhusen berättar att det har varit viktigt att titta på helheten, arbeta successivt och att stimulera till nya idéer genom möten mellan människor och olika förslag.
- Region City har en genomförandetid på närmare 15-20 år. Det kommer att skapas nya detaljplaner vartefter. En detaljplan ovan västlänken är redan igång och en till är beslutad och startas nu efter semestern. Jernhusen ser som sin uppgift att få människor att välja den ”gröna vägen”, det vill säga järnvägen både för människor och gods. Vi har insett att för att kunna göra det är det viktigt att stärka målpunkterna och därför utvecklar vi stationsområdet. Området är stort som en stadsdel och behöver samtidigt fungera som det och också lösa uppgiften att vara en station.
Johan Casselbrant, arkitekt på svenska Kanozi berättar att processen varit väldigt spännande.
- Det har ju inte bara handlat om stationen och att åstadkomma hållbar stad, utan man vill också åstadkomma spinoffeffekter i området. Det har varit många möten och mycket information som skickats fram och åter. Nu, i det vi kallar tredje säsongen av projektet är det vi tre arkitektkontor kvar. Vi har samarbetat för att gemensamt komma fram till ett förslag, vilket är ovanligt. Vi har skickat ”stafettpinnar” med information till varandra hela tiden. Vi har också skapat mycket redovisningar i form av planritningar, men också fysiska modeller i 3D. En har stått utställd på Centralen i Göteborg. Vi har jobbar i DWG-format men också i programmet Rhino för 3D-modellen. Sedan har Göteborgsbaserade visualiseringsföretaget Tenjin Visual skapat de suggestiva bilderna. Projektet har gått väldigt bra och det har gått fint att jobba över landsgränserna, avslutar Johan Casselbrant.
Urban Hammarlund tror att samarbete mellan arkitekter ibland är en väg att gå.
- Region City bygger på tron att tillväxt kommer ur möten mellan människor som utbyter ideer . Projektet och att vi jobbat på ett nytt vis har varit ett medvetet val men ändå varit en ögonöppnare på många sätt. Kan vara bra i vissa projekt att göra så här. Olika arkitektkontor är ju bra på olika saker och kan komplettera varandra väl. Just i Region City, som är en mycket komplex plats, är jag övertygad att vi fått ett bättre och robustare koncept än om vi jobbat traditionellt, avslutar Urban Hammarlund.
Fakta Region City
Omdaning av området kring Centralstationen i Göteborg. Mål att Göteborg blir mötesplats i Skandinavien och i regionen samt länka samman stadens olika delar.
Jernhusen, initiativtagare tillsammans med Göteborgs stad
Tre arkitektteam: Erik Møller Arkitekter, Danmark - Reiulf Ramstad Arkitekter, Norge - Kanozi Arkitekter, Sverige har tagit fram ett gemensamt förslag.