Den franska huvudstadens nya konserthus, Philharmonie de Paris öppnades i förorten Parc de la Villette den 15 januari i år. Detta spektakulära byggnadsverk finansierades gemensamt av den franska regeringen och staden Paris, med stöd av storstadsregionen runt franska huvudstaden.
Konserthuset har 2400 platser, vilket är i det närmaste dubbelt så mycket som Göteborgs konserthus.
Bygget av huset startade 2012. Denna iögonfallande byggnad ritades av arkitekteten Jean Nouvel. Budgeten låg i början på 200 miljoner euro. De slutliga kostnaderna på 387 miljoner euro (3,3 miljarder kronor) blev dock lika uppseendeväckande som själva byggnaden.
Byggnaden, som har liknats vid en hög staplade betongplattor, blev färdig två år senare än beräknat och till råga på allt beräknas slutpriset stiga till 387 miljoner euro, ungefär 3,3 miljarder kronor. I en tid då den franska ekonomin går på kryckor var det svårt att övertyga människorna att det var en nödvändig investering.
Dessutom kännetecknades rapporteringen om bygget av ständiga förseningar, kostnadsöverskridanden och av kritiska förstasidor i tabloidpressen. Arkitekten Jean Nouvel ansåg visserligen själv att konserthuset var hans mest prestigefyllda projekt hittills.
Ändå deltog Nouvel själv inte i invigningen. Han protesterade därmed mot att konserthuset hade öppnats för tidigt. Besökarna hade, enligt arkitekten, ingen möjlighet att kunna få en ordentlig bild ännu av hans byggnad.
Hundratals byggnadsarbetare var fortfarande under invigningen sysselsatta i konserthuset och det låg verktyg överallt. Stora ytor såg alltjämt halvfärdiga ut. En hel del hissar fungerade inte.
Dessutom har det riktats kritik mot konserthusets placering i förorten. ”Varje gång det är konsert startar en bilkaravan med ett par tusen bilar genom norra Paris fullproppade gator”, som en av invigningsgästerna uttryckte sig inför journalister.
Arrangörerna har försvarat sig för den tidiga öppningen genom att hänvisa till de avtal som ingicks redan för två år sedan med musikerna som skulle uppträda på öppningskonserten. Det fanns en uppenbar risk att orkestern inte stod till förfogande senare.
Paris har haft ont om konsertsalar under flera år, men på sistone verkar det som om staden har överkompenserat sig i detta avseende. För några månader sedan öppnades en konsertsal hos Radio France med nästan 1500 platser. På ön Île Seguin i mitten av Seine öppnas snart en sal med 900 sittplatser i ett kulturcentrum. Dessutom arkitektur som liknar Jean Nouvels skapelse.
Akustiken i själva konsertsalen uppfyller de mest krävande internationella standarderna. För att utforma akustiken inledde Jean Nouvel nära samarbete med ”klangmästaren” Harold Marshall och i samråd med Yasuhisa Toyota.
Designen har tagit ett kliv bort från den klassiska "skokartong"- stilen där publiken sitter direkt framför musikerna. I syfte att öka publikens visuella och klangmässiga närkontakt med musikerna har sittplatserna placerats runt hela scenen.
Philharmonie de Paris kommer också att främja andra musikaliska former som jazz och världsmusik. Därutöver bedrivs här musikalisk utbildning och andra kulturella aktiviteter. En mängd kurser i musik kommer att erbjudas på dagtid till ungdomar och vuxna.
Byggnaden, som täcker en yta på cirka 20 000 kvadratmeter, omfattar förutom den huvudsakliga konsertsalen flera foajéer, repetitionsrum, ett pedagogiskt annex, utställningsytor, ett kafé, en restaurang och alla nödvändiga logistiska och tekniska anordningar och en parkeringsplats.
Philharmonie de Paris byggdes också med tanke på tillgänglighet för funktionshindrade personer och kommer att erbjuda varje besökare ett personligt välkomnande. Det nya konserthuset strävar efter att vilja vara ett föredöme när det gäller uppfyllandet av miljöbestämmelser och aktuell kvalitetscertifiering.