Miljöfokus i Norra Djurgårdsstaden

Bild: Dynagraph
Bild: Dynagraph

Staffan Lorentz, Stockholm Stads projektchef för Norra Djurgårdsstaden, berättade under Nordbygg 2012 om planerna kring den nya stadsdelen. Temat för Staffan Lorentz trettio minuter långa anförande var om vad Norra Djurgårdsstaden har varit, vad det är idag och vad det kommer att bli.

Planen för Norra Djurgårdsstaden var till en början ambitiös och flera detaljplaner klubbades fort. Det som bland annat beslutades var att 2000 lägenheter i Hjorthagen skulle byggas och Södra Värtahamnen skulle byggas ut och byggas om.
- Men det var ett för stort steg. Så vi fick backa på flera håll. Det var för nära hamnen och nationalstadsparken. Vi fick dela upp det i mindre områden och sedan dess har vi gjort många fler säkerhetsställanden, berättar Staffan Lorentz.

Byggherrarna som arbetar med Norra Djurgårdsstaden har fått skriva på ett avtal som heter Världsklassavtalet. Avtalet är en avsiktsförklaring där man genom att förbinda byggherrarna vid vissa åtaganden hoppas på att utveckla stadsdelen till en miljöstadsdel i världsklass. Målen är bland annat att koldioxidutsläppen ska ligga under 1,5 ton per person till år 2020 och att stadsdelen till år 2030 ska vara helt fossilbränslefri. Norra Djurgårdsstaden ska vara anpassad för kommande klimatförändringar och 30 procent av energin ska vara lokalt producerad.
– Så man kommer att se en del solpaneler och vindkraftverk på taken. Vi jobbar mycket med bilpooler och kollektivtrafik, berättar Staffan Lorentz.

Stockholm Stad samarbetar bland annat med trafikverket, som bygger Norra Länken i området. SL bygger spårväg City från strandvägen, genom Norra Djurgårdsstaden upp till Ropsten. Värtabanan går från Norra Station till Loudden, så det ligger två bangårdar i området som Stockholm Stad har behövt hantera för att undvika en barriäreffekt.

I dagarna har ett program tagits fram för bebyggelsen i Södra Värtahamnen. 600 000 kvadratmeter lokalarea ska byggas, en boulevard blir ett huvudelement och spåren ut mot hamnen ska överdäckas.
– Det är mycket byggnation som krävs för att vi ska kunna bevara de här levande områdena. Alla funktioner ska fortleva. Vi har även fått arbeta mycket med bullerfrågor. Buller från spåren, buller från vägarna och båtarna, fortsätter Staffan Lorentz.

Redan i höst flyttar de första in i den del av Norra Djurgårdsstaden som under byggnadsfasen kallas Norra 1.
– Ett fokus har skiftat från att det bara har varit ett planeringsprojekt till att det nu snart faktiskt är någons hem. Det är väldigt kul, säger Bengt Lorentz.