Skyltningen är butikerna sätt att basunera ut till världen att de finns. Det är en av de främsta marknadsföringskanalerna, och därför är det inte konstigt att många lägger mycket energi och stora pengar där. Den första januari 2011 började Joann Tan Studio skylta NK:s fönster i Stockholm, som vetter mot Hamngatan. Varuhuset, som har en årlig genomströmning av cirka 9,5 miljoner besökare, har en av stadens mest uppmärksammade exponeringsytor.
Ytorna i NK:s skyltfönster byts var fjortonde dag. Avdelningarna får önska vilka perioder de vill vara i fönsterna. Och när en idé har tagits fram i samråd med Joann Tan Studio och det är dags för byte tas de gamla dekorationerna ned och de nya förverkligas, allt under endast tre dagar.
- Vi jobbar med brief från respektive avdelning där vi får deras vision och kommersiella uppdrag för skyltningen. Vi jobbar utifrån denna brief fram en kreativ idé som presenteras för avdelningen, berättar Cilla Winbladh på Joann Tan Studio.
Skyltfönsterna längs Hamngatan utgör ett viktigt profilskapande för NK, och dess alla avdelningar. Tanken, enligt Joann Tan Studio, är att kunderna ska inspireras och bli sugna på att upptäcka mer.
- Det finns flera undersökningar som tydligt visar att väl använda skyltfönster som skapats med ett kreativt anslag ger effekt - långt bättre än en imageannons, fortsätter Cilla Winbladh.
Skyltfönsterna följer säsongsteman, jul, vår, sommar, höst. Höstens tema är begär, att NK älskar shopping och lyckan inför alla nya kollektioner som kommer in.
Årets höjdpunkt
Senaste vintern var temat "Sagornas Jul". Sex kända barnsagor gestaltades, Barnen i Bullerbyn, Pippis jul, Petter och Lottas jul, Tomtebobarnen, Pettson och Findus och julklassikern Tomten.
– Julen är årets höjdpunkt på NK. Avtäckningen av årets skyltfönster är alltid lika spännande, både för oss själva som för alla tusentals besökare som varje år kommer för att hälsa julen välkommen på skyltsöndagen, sade varuhuschef Magnus Smedmark, inför avtäckningen av julskyltningen den 18 juli förra året.
Joann Tan Studio börjar med julförberedelserna redan i maj.
- Det är en ganska avancerad produktion med mycket teknik och rörliga element. Det är teman som måste tilltala barn. Julen är den period som är väldigt hemlig fram till avtäckningen på skyltsöndagen, den 17 november, berättar Cilla Winbladh.
Liten studio
Joann Tan Studio består av 12 personer med allt från scenografer till byggare och en art director. Studion producerar all rekvisita i lokalerna på Kungstensgatan 21B, allt från textil till byggverk och skulpturer.
- Det är en kreativ och rolig miljö att vara i. Det som är spännande och intressant och utmanande när man jobbar med fönster är att ingenting går att retuschera. Allting finns och det är en viktig insikt. Gör man en annonskampanj kan man retuschera bilderna. Men i fallet med fönster måste all kunna synas och granskas från alla håll, säger Cilla Winbladh.