I år blev Väla köpcentrum utsett till Nordens bästa köpcentrum av Nordic Council of Shopping Centers. De senaste åren har Väla Centrum effektiviserat sin fastighetsskötsel för att öka kvaliteten i de funktioner som köpcentrumet erbjuder. Välas centrumchef Niklas Blonér kallar skämtsamt metoden för ”Välametoden” – ett sätt att utan extra kostnader öka effektiviteten, och med det, kvalitén.
Väla använder sig av funktioner istället för program och gör kopplingen till hotellstandarder.
- Normalt sett gör man en upphandling, exempelvis städning, berättar Niklas Blonér. Då gör man ett städprogram; det och det ska städas då och då. Det är bra och tryggt. Man kan vara duktig på uppföljning. Men istället har vi valt att köpa en funktion. Det som är svårt med en att köpa en funktion är att säga vilken kvalitet som ska uppnås. Vi kom fram till att vi måste kunna, utan att utbilda folk, förmedla detta. Vi tittade på olika servicesektorer och vi fastnade mest för den kvalitetsstandard som är tydlig inom hotellnäringen.
Sparar tid och pengar
Niklas Blonér säger att hotellstandarder är något de flesta har koll på, därför använder de sig av samma tanke. Genom att se till att kvalitet uppnås när det behövs, istället för att följa ett, exempelvis, städschema nitiskt, kan man spara tid och pengar.
- Vi har sagt att vi aldrig kommer nå hotellklass fem, men vi köper hotellklass fyra av våra leverantörer. Till exempel: oavsett hur ofta en toalett städas ska en viss nivå uppnås. Har vi en dålig dag med få kunder bemannar vi ner styrkan. Har vi 30 000 besökare under en dag tredubblar vi styrkan. Flödet är helt avgörande för vilken kvalitet vi vill uppnå.
- Ytterligare ett exempel är att man inte behöver klippa gräset var sjunde dag. Det gör vi bara när det överstiger fyra centimeter. Istället lägger vi kraften på att göra något annat, som att polera mässingen vid entrén, fortsätter Niklas Blonér.
Successiv övergång
Övergången till Välametoden har skett successivt över de senaste fyra åren. Dessförinnan sköttes det mesta på schema i Väla köpcentrum. I kundundersökningar har Väla köpcentrum under åren hållit en hög kundnöjdhet, som idag ligger på 82 procent, men nu har man kunnat se att metoden är kostnadseffektiv. För samma valuta ökar effektiviteten.
Tävling sänkte energiförbrukningen
Fredrik Arvidson, Välas driftstekniker, berättar att de kontinuerligt arbetar med att effektivisera driften. Främst handlar det om att optimera de befintliga systemen. Några nya investeringar görs inte. Mycket outsourcas, då det är få som kan ha koll på samtliga system med den expertis som krävs. Det senaste året har mycket fokus legat på att få ner energiförbrukningen.
- Vi har fokuserat på energibiten, där vi har satt rätt högt mål. Vi vill sänka vår energiförbrukning med 15 procent. Vi har bland annat initierat en tävling där våra 180 butiker tävlar om vilken som gör den procentuellt största sänkningen av energiförbrukningen. De som har lyckats bäst har sänkt sin energiförbrukning med 12-13 procent, berättar Fredrik Arvidson.
Fakta:
Väla Centrum i siffror
Fakta: Väla Centrum
Antal butiker: 180
Antal besökare/år (beräknad): 8 miljoner
Beräknad omsättning: 2 600 miljoner kronor
Antal p-platser: 5 500
Antal p-platser för elbil: 8