För ett år sedan slog politiker och byggföretag larm om att säkerhetskrav från Bromma flygplats skulle stoppa en rad framtida byggprojekt. Nu har Swedavia krympt säkerhetszonen på bredden inför uppgraderingen av flygplatsen. Det skriver DN.se.
Swedavia och flygplatsledningen har arbetat i nio månader med frågan. Man har hämtat mycket kunskap från London City Airport inför den sin slutgiltiga ansökan till Transportstyrelsen om ”hinderregleringsytor” för flyget. Sedan de första propåerna har restriktionerna för byggen som når en bit över trädtopparna mildrats avsevärt.
– Vi har arbetat mycket med det här och vi har krympt restriktionszonerna, speciellt i sidled från landningsbanan, säger Olle Sundin flygplatschef på Bromma till DN.se.
Utredningarna visar att det inte behövs en säkerhetszon som förbjuder byggnader över 60 meters höjd i stora delar av Solna och Sundbyberg, vilket även begränsar möjligheterna att bygga högt i norra delarna av Stockholms innerstad.
– Vi har avtal om Bromma flygplats till 2038. Men vi kan ju inte göra oss osams med kommunerna om det inte behöv, säger Olle Sundin.
De berörda kommunerna har fått information om minskningen av de hårdaste restriktionerna mot höga hus.
De mildare kraven på högsta byggnadshöjd gäller i första hand områden i sidled från Brommas landningsbana. I längdriktningen är det däremot betydligt hårdare krav.