I en ockrafärgad byggnad, fyra våningar över Kungstensgatan, har Joan Tan Studio sina lokaler. Studion står bakom de kreativa skyltningarna i NK:s fönster längs Hamngatan. När Centrum & Galleria var där i början av november var aktiviteten febril. Årets tema är djur, stora som små, från möss, till drakar.
Om du har gått förbi skyltfönstren på Hamngatan i Stockholm lär du inte ha missat det skådespel som utspelar sig bakom glaset. Små vita möss lagar mat i en gryta, kaniner tillagar kanderade äpplen, taxar formar orden God Jul och en cocker spaniel, en grand danois och en pudel sjunger julsånger.
Det största djuret i årets produktion är ett från sagorna, en skimrande rosa drake, gjord av 3 000 specialbeställda paletter från Italien. Draken har en plats i fasaden på hamngatan. Varje palett är handlimmad och drakens vingar rör sig med hjälp av hembygd mekanik.
Allt som går att se i fönstren är gjort för hand, i en studio, fyra våningar över Kungstensgatan. Joann Tan Studio har sammanlagt 30 scenografer, arkitekter, designers, snickare, ljudtekniker och textilarbetare, med mera, som arbetar tillsammans.
En tanke som kan gå NK:s besökare förbi är det otroliga arbete som ligger bakom skyltfönstrets julskådespel. Planeringen börjar redan tidigt under våren.
- I mars tog man fram skisser. Vår Creative Director ritar fönstren, Jo-Ann Tan. Sen filtreras de genom NK:s marknadsavdelning, och bollas fram och tillbaka. I början av juni ska skisserna vara klara. I år började vi produktionen innan midsommar. Efter sommaren drog vi igång fullt ös, berättar Sara Strand, som är en frilansande projektledare för julprojektet.
Allt görs från scratch
Något som är viktigt för Joann Tann Studio är att göra allting från grunden och i år gör man inget undantag. Julens tema är djur. Joann Tans snickare bygger alla miljöer. I årets produktion har man bland annat byggt ett trägolv som ska ligga i alla fönster. En veranda har byggts, liksom fönsterkarmar och dörrfoder. Även musiken är specialkomponerad av en musiker – en slinga per fönster.
- Man skulle ju kunna köpa färdiga mekaniska djur, men vi har valt ett annat tillvägagångssätt. Och då måste man ha ett material i botten. Vi har jobbat i frigolit som har fått lera på sig och sedan klätts i pälsliknande tyg. Det har med Joanns grundfilosofi att göra, att allting är ett hantverk och ska göras från scratch, säger Sara Strand.
Lådbygge nytt för i år
I år bygger studion för första gången upp scenerna i stora lådor, som kan skjutas mot och från fönstren. Ingången till fönstren ligger, från gatan sett, längst till vänster, så om något behöver korrigeras i fönstret längs till höger, behöver man passera samtliga scener. Tidigare har Joann Tans medarbetare fått gå i scenerna för att komma längst bort. Systemet med att bygga upp julskyltningen i stora lådor skapar en lång gång bakom scenerna, vilket gör tillgången till fönstren mycket lättare.