Självlärde Tadao Ando fortsätter att överraska

Nagaragawa Convention Center, ritat av Ando, i japanska staden Gifu. Foto: Wikimedia/HIDE-sp
Nagaragawa Convention Center, ritat av Ando, i japanska staden Gifu. Foto: Wikimedia/HIDE-sp
Tadao Ando. Foto: Taschen
Tadao Ando. Foto: Taschen

Tadao Ando har varit en av vår tids mest inflytelserika och aktiva arkitekter. Och han fortsätter att vara aktiv. Samarbete med Tadao Ando har bland annat öppnat dörrarna för dansk en möbeltillverkare, som planerar att fördubbla sin produktion under de kommande åren.

Tadao Andos inflytande är desto mer häpnadsväckande med tanke på att han inte fick någon formell arkitektutbildning utan fick förlita sig helt på sin talang för att till slut bli en självlärd mästare. Under drygt 30 år skapade Tadao Ando cirka 150 internationellt kända byggnadsverk och projekt. År 1995 tilldelades han arkitekturens "Nobelpris", the Pritzker Architecture Prize.

Tadao Ando donerade prispengarna, 100 000 dollar, till de föräldralösa efter jordbävningen i Kobe, som ägde rum under samma år.

Ando fick sina arkitekturkunskaper genom att läsa otaliga böcker. Han gjorde en resa runt hela världen under åren 1962-69, då han studerade arkitekturen i USA, Europa och Afrika.

År 1969 startade han sitt kontor Tadao Ando Architects & Associates i Osaka, vilket var utöver det vanliga då alla arkitekter annars sökte sig till Tokyo.

 

Unik byggnadsstil
Ando har skapat en ny unik byggnadsstil i form av tjock betong med enkla men smarta och berikande geometriska mönster. Andos arkitektoniska lugna och tydliga stil, som liknar traditionell japansk arkitektur har bidragit till epokgörande inspiration i hela världen.

Andos verk utgör en kreativ blandning av orientalisk estetik och västliga teorier om arkitektur. Förutom Pulitzerpriset har han tilldelats ett dussintal andra internationella utmärkelser.

Även om Andos byggnader ser enkla ut med sina geometriska former på planritningarna så bjuder de oftast på en interiör med en rik sekvens av rumsliga upplevelser. Målet är att dra uppmärksamhet till de arkitektoniska kvaliteterna.

Ando har själv sagt att en oväntad upplevelse leder till ett starkare intryck, vilket förhöjer en människas sinne. Ando använder även ljus och vatten till stor del för att förhöja materialkänslan: till exempel genom ljusverkan på en vägg och skapa en rofylld barriär genom en grund vattenspegel framför en byggnad.

 

Intresset föddes i tonåren
Tadao Ando, som föddes 1941 i Osaka, blev intresserad av arkitektur vid 15 års ålder, när han lärde känna några snickare som jobbade på ett bygge där han bodde.

Samtidigt fann han en bok med Le Corbusiers kompletta verk i ett antikvariat och då han efterskapade några av ritningarna ur boken, väcktes intresset för arkitektur.

Det första projekt som gav honom uppmärksamhet var Azuma House i Osaka, byggt 1975-76. Internationell erkännelse fick han med projektet Rokko Housing i Kobe 1983. Numera är han en av världens mest kända arkitekter med stora projekt som den japanska paviljongen vid Expo'92 1992, Museum of Wood 1994, Chikatsu-Asuka Historical Museum 1994 och Awaji-Yumebutai 1999. Även om han är internationellt känd, intresserar han sig fortfarande för små projekt som enfamiljshus.

 

Japanska influenser
I sin arkitektur refererar Ando ofta till japansk byggnadstradition, men han är lika influerad av enkelheten hos den bästa modernistiska arkitekturen, som till exempel Le Corbusier och Louis Kahn.

- Jag är intresserad av en dialog med det förflutnas arkitektur, men den måste filtreras genom mina egna visioner och erfarenheter. Jag står i skuld till Le Corbusier och Mies van der Rohe, men på samma gång tar jag vad de gjorde och tolkar det på ett eget sätt, sade han för ett par år sedan i en intervju.

 

Ett objekt han säger har haft stor påverkan på honom är Pantheon i Rom där han anser att dess enkla former blandade med en mästerlig användning av ljus och material skapar ett gränsöverskridande rum. Detta tankesätt kan man följa genom hela Andos arkitektur.

 

Geometrisk form
Hans arkitektur består till största delen av enkla geometriska former, med starka gränser mellan ute och inne, samt enkla material, ofta rå obehandlad betong och glas. Detta beror på att Ando anser att de enkla formerna och obehandlade meterialen har en inneboende natur som förhöjer åskådarens upplevelse av byggnaden, särskilt när de avslöjar sin renaste natur. Ju mer anspråkslös en vägg är, desto mer säger den mänskligheten.

Hans arkitektur är ofta sluten och betonar gränsen mellan privat och offentligt mycket tydligt; omsorgsfullt proportionerade lådor som stänger det omgivande urbana kaoset ute.

Hans arkitektur bryter mot de traditionella japanska öppna rumssekvenserna, dels med influenser från det moderna Japan, genom att ställa det meditativa mot det kommersiella.

Sedan ifjol samarbetar Tadao Ando med ledade danska möbelföretaget Carl Hansen & Son. Ando engagerade sig i formgivning av en speciell stol. Syftet var att nå en bredare internationell publik.

- Vi är mycket nöjda över att ha ingått detta designsamarbete med Tadao Ando, ​​vilket är ett självklart val för oss, eftersom hans minimalistiska, innovativa och funktionella stil passar perfekt ihop med skandinavisk designfilosofi. Det är också en stor ära och mycket inspirerande för oss att arbeta med en arkitekt av hans kaliber, sade Knud Erik Hansen, vd för Carl Hansen & Son.

I år presenterades resultatet av samarbetet mellan Tadao Ando och Carl Hansen & Son i form av en nydesignad stol av Tadao Ando, som beskrev utformningen av stolen som en hyllning till kände danske möbelformgivaren och arkitekten Hans Jørgensen Wegner, som avled 2007.

Samarbetet med Tadao Ando har onekligen lönat sig för denna danska möbeltillverkare. Carl Hansen & Son planerar att fördubbla produktionen under de kommande åren.