Linköpings nya centralstation ska byggas på marken i stället för på en bro. Det politiska beslutet innebär att kommunen undviker mångmiljardkostnader. Samtidigt möjliggörs fortsatt stadsutveckling i ett av stadens största omvandlingsprojekt inför Ostlänkens trafikstart år 2035.
Ett avgörande vägval har gjorts för Linköpings framtida centralstation. Stationen, som börjar byggas år 2030, kommer att anläggas markförlagt. Ett upphöjt alternativ på bro slopas eftersom det skulle ha krävt en kommunal medfinansiering på omkring fem miljarder kronor.
Beslutet fattas formellt av kommunfullmäktige den 17 juni. Det innebär att kommunen nu fokuserar på att utveckla stationsområdet från marknivå.
– Den här järnvägssatsningen gör vi för kommande generationer. När barnen som idag börjar skolan har nått universitetet kommer tågen gå snabbare och spåren vara nybyggda. Ostlänken kommer ge helt nya möjligheter för alla som pendlar eller vill resa till och från Linköping, säger Kristina Edlund, kommunstyrelsens ordförande.
En brovariant skulle motsvara hela kommunens årliga kostnad för grundskola, gymnasium och förskola. Det politiska styret har därför valt att inte gå vidare med det alternativet. Kommunens huvuduppdrag att leverera välfärd till invånarna har vägt tungt.
Byggstart 2030 – färdigt till 2035
Den nya stationen är en del av Ostlänken – en ny 16 mil lång dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Tågtrafiken på Ostlänken ska vara igång 2035. Trafikverket ansvarar för järnvägen och kommunen för stadsutvecklingen. Själva stationsbyggnaden blir ett gemensamt projekt.
– Linköpings kommuns inriktning för den nya stationen är en viktig milstolpe för den fortsatta planeringen av Ostlänken. Det är positivt att vi kommer framåt tillsammans, säger Peter Bernström, tf Regiondirektör, Trafikverket Sydöstra regionen.
Stationen placeras mellan nuvarande resecentrum och byggnaden Tornet. Området kring stationen kommer att byggas ut med nya gator, bostäder, kontor, hotell, grönytor, skolor och lekplatser.
Den största stadsomvandlingen i Linköping
Linköpings innerstad väntas växa norrut mot den nya stationen och över den nya järnvägen. Visionen är att S:t Larsgatan förlängs och leder fram till stationstorget.
– Vi står inför den största stadsomvandlingen av innerstaden som någonsin gjorts. Den plats som idag består av industrier kommer om några decennier att vara en levande del av innerstaden. Det kan vara svårt att föreställa sig nu men det kommer att bli ett lyft för Linköping, säger Niklas Borg, kommunstyrelsens vice ordförande.
Källa: Linköpings kommun