Luftfartsverket kan stoppa Tellus Towers

Bild: SSM
Bild: SSM

Byggandet av Tellus Towers vid Telefonplan har fått ok från försvaret. Dock kan bygget stoppas av Luftfartsverket. Den nya platsen för den 240  meter höga skyskrapan är ännu inte undersökt.  Verket avrådde den tidigare platsen för byggnader som var högre än 83  meter över havet. Det skriver DN.se.

Ett preliminärt klartecken från försvaret har kommit om att bygget av Tellus Towers, med sina 1.200 bostäder, nu kan bli av.  Dock har Luftfartsverket ännu inte uttalat sig om husen. Till en början ställde sig verket negativt till bygget av tornet som beräknas bli ett 240 meter högt bostadstorn.

På grund av påverkningar på radartrafiken avrådde Luftfartsverket byggnader högre än 83 meter över havet på platsen.

Eftersom huset var planerat att stå på en bergknalle innebar det att tornet inte kunde bli högre än knappt 45 meter. Vid tidigare mätningar begränsade Luftfartsverket även en annan betydligt lägre byggnad som planeras i närheten.

Radarn är flygledarnas ögon. Höga hus kan orsaka störningar i  radartrafiken. Det kan både vara direkta störningar och störningar som uppkommer av olika speglingar, säger Olle Sundin, generaldirektör för Luftfartsverket till DN.

Enligt Sundin ska verket inte ha gjort mätningar på den nya platsen för skyskrapan. Den nya beräknade platsen ligger längre bort och Luftfartsverket vet ännu inte om bygget av huset kommer att påverkar radartrafiken, som ligger vid tunnelbanestationen.

Ett annat bygglov finns för ett till höghusprojekt, Norra tornen i Hagastaden på som högst 144 meter, som kommer att avgöras av Mark- och miljödomstolen då bygglovet har överklagats av Luftfartsverket.

För att kollisioner mellan verkets flygsäkerhetskrav och byggandet av bostäder i framtiden ska undvikas, har Luftfartsverket och Stockholms stad nu inlett ett samarbete för att förtydliga hur ett eventuellt byggande skulle se ut.

Problemet som uppstår är att radarn blir störd av alla höga hus i ett visst område och kan även uppkomma i korridorer som sedan ekar ut från radarstationen.

Vi kommer med all sannolikhet att kunna hitta gemensamma lösningar på det här problemet. På en del platser får staden undvika höga hus, men det går också att modifiera radarstationen på olika sätt, säger Olle Sundin till DN.