Med virtual reality som byggarbetsredskap

BIMXplorer visualiserar BIM-modellerna i virtual reality med hjälp av VR-glasögon, och gör det möjligt att kliva rakt in i en komplett virtuell kopia av det man bygger i skala 1:1. Bild: Chalmers tekniska högskola

Granska stålstommarnas planerade anslutning ur alla möjliga vinklar direkt ute på bygget. Forskare på Chalmers utvecklar utrustning för att visualisera BIM-modeller i 3D med VR-glasögon. Nyckeln är en världsunik programvara och tester med NCC under bygget av nya SCA-huset i Mölndal har slagit väl ut.

 

De senaste åren har BIM, byggnadsinformationsmodellering, fått ett allt större genomslag i den svenska byggbranschen som arbetsmetod i projekteringsprocessen.

 

Nu arbetar ett forskarlag på Chalmers i Göteborg på att ta möjligheterna med BIM-modellering minst ett steg vidare. Genom att visualisera BIM-modellerna i virtual reality med hjälp av VR-glasögon blir det möjligt för var och en som arbetar med ett projekt att kliva rakt in i en komplett virtuell kopia av det man bygger i skala 1:1 – och interagera med BIM-modellen. För konstruktören på kontoret såväl som montören ute på bygget.

 

– Med hjälp av VR-glasögon kan alla som arbetar med ett projekt direkt ”gå in i” de tekniska modellerna och närmare undersöka de lösningar, utföranden, material med mera man är intresserad av. I modellen ligger lager på lager med olika färgkoder för till exempel stål, prefab och el, och man kan lägga till och ta bort som man vill, berättar Mattias Roupé, forskare på avdelningen för construction management på Chalmers tekniska högskola.

 

– Tanken är att man kan prova, mäta; fråga modellen och kolla tekniska specifikationer för allt. Man kan spara en specialanpassad bild till sin mobil eller skriva ut en ”ritning” på just det man är ute efter.

 

Utrustningen kallar forskarna BIMXplorer, och det består förutom VR-glasögon av så kallade trackers som registrerar position och rörelser för huvud och händer samt kontroller för styrning och interaktion. Räckvidden för denna typ av fysisk styrning är 4x4 meter. Lösningen i sig är inte unik. Det är däremot de bakomliggande algoritmer som gör det möjligt att visualisera stora modeller tillräckligt snabbt.

 

– För att VR-glasögonen ska fungera måste bilderna som visas uppdateras med en hastighet av 90 bilder per sekund. Gånger två för två ögon gör det 180 bilder i sekunden som datorn måste hinna ladda, och vad vi är världsunika med är algoritmerna till en programvara som kan behandla extremt stora modeller, ja vilken modell som helst egentligen.

 

BIMXplorer har testats i skarpt läge med framgång av NCC under deras arbete med det nya SCA-huset i Mölndal, en cirkelformad kontorsbyggnad på 25 000 kvadratmeter.

 

– Ta en anslutningspunkt för stålstommar till exempel, eller ett svetsställe; med BIMXplorer kan man gå runt den och se hur den ser ut ur precis alla vinklar, säger Mattias Roupé.

– Montörerna på bygget upplevde att de fick bättre förståelse för hur delarna de monterade skulle sitta ihop. Vårt mål är att BIMXplorern ska bli lika lätt och naturlig att använda som en tumstock.