Den regimtrogna nyhetsbyrån Nya Kina meddelar att anläggningen Huaneng nu stängts av. Det är det fjärde kolkraftverket som tystnar sedan 2013. Enligt Nya Kina försörjs därmed huvudstadsområdets drygt 20 miljoner invånare inte längre med energi från det smutsiga kolet, utan i första hand av naturgaseldning. Det är fortfarande ett fossilt bränsle, men med radikalt mycket mindre utsläpp än brunkol.
Nya Kina konstaterar att man därmed uppfyllt ett löfte i femårsplanen från 2013 om att bli första större stad i Kina som förlitar sig på naturgas.
Li lovar
Men atmosfären känner inga kommungränser, och runt huvudstaden eldar Kina fortfarande stora mängder kol. Så bara några timmar efter Nya Kinas stolta besked gick Pekings lokala myndigheter ut med ännu en i vinterns långa rad av smogvarningar.
Premiärminister Li Keqiang har i samband med landets just avslutade folkkongress lovat att "göra himlen blå igen". På sin årliga presskonferens i onsdags lovade han att fortsätta att försöka sänka utsläppen från kraftverk och bilar, trots att himlavalvet för tillfället förblir giftgrått.
Vi kan inte kontrollera vädret, men vi kan förändra vårt beteende och utvecklingen i samhället, svarade han på en journalists fråga.
Blå himmel borde inte vara en lyx, och det kommer det inte att vara.
98 procent
Att göra sig av med kolberoendet kommer att ta lång tid. Men de kinesiska makthavarna är uppenbarligen besvärade av föroreningarna, och genomför nu gigantiska miljösatsningar på bland annat transportområdet.
Branschsajten Inside EVsutnämnde häromdagen Kina till världens bästa elfordonsland. Men inte i första hand på grund av personbilar, där landet i och för sig också har en ledande roll. Kinas globala dominans när det gäller gröna fordon ligger i första hand i sektorerna bussar och två- och trehjulingar.
"Minst 98 procent" av världens avgasfria bussar finns enligt Inside EVs i Kina. Och landets marknad för eldrivna cyklar och mopeder är med europeiska ögon gigantisk – antalet i trafik beräknas för flera år sedan ha passerat en kvarts miljard, och tiotals miljoner nya lättare elfordon säljs varje år.