Ett förslag till planprogram för Söderport i Lund skickas nu ut på samråd. Det innehåller nästan 600 nya bostäder, verksamhetslokaler, service, busstorg och ett rekreationsstråk i innerstadsmiljö. Det är Midroc som utvecklar projektet tillsammans med kommunen och flera andra aktörer området.
Söderport omfattar området vid Södra vägen, Södra Esplanaden och kring Karhögstorg vid Lunds stadskärnas södra entré. Ungefär 600 nya bostäder, flera med verksamhet i bottenvåningen, ett nytt parkeringshus och även en förskola finns det möjlighet till enligt det planprogram som byggnadsnämnden skickar vidare på samråd.
- Planprogrammet för Söderport innebär att vi nu lägger sista pusselbiten för stadsförnyelsen efter Södra vägen och att Lunds centrum får en ny entré från söder. Det nya busstorget vid Söderport förbättrar kollektivtrafiken till Stadsparken och Högevallsbadet för alla Lundabor, det är något jag är extra stolt över i förslaget, säger från Björn Abelson (S), byggnadsnämndens ordförande.
En bärande tanke i planprogrammet är att området ska växa ihop mer med innerstaden. Idag finns det en hel del fysiska barriärer inom området men framför allt mot de omkringliggande stadsdelarna. Genom att ändra karaktär på de kvarter som fortfarande har industriprägel, skapa en kollektivtrafiknod och även förändra Södra vägen och Karhögstorg blir hela området mer innerstadslikt. Fler bostäder tryggar servicen för de som redan bor i området.
Samtidigt har det varit viktigt att bevara och förstärka de gröna och rekreativa värden som finns i området. Hardebergaspåret kommer att förbli en viktig komponent i området, som binder ihop Stadsparken och Mejeriet med Stenkrossen.
Midroc, Lunds Kommuns Fastighets AB (LKF), Veidekke Bostad och Riksbyggen var först in med sina planansökningar för området, senare tillkom Norama. Att man samtidigt såg en utvecklingsmöjlighet i området gav stadsbyggnadskontoret en möjlighet att ta ett brett grepp och idag har man en gemensam bild av hur området kan utvecklas.