Nya bussterminalen vid Slussen – ventilation med många utmaningar

Den nya bussterminalen vid Slussen kommer att ha en separat vänthall för resenärer. 
Skissbild: LINK arkitektur
Den nya bussterminalen vid Slussen kommer att ha en separat vänthall för resenärer. Skissbild: LINK arkitektur
Huvudentré kommer att ligga på Katarinavägen.
Foto: Slussen projektet
Huvudentré kommer att ligga på Katarinavägen. Foto: Slussen projektet
En fullt mekaniserad ventilation kommer att installeras i bussterminalens tre huvudhallar. Detta för att få de flöden och den trycksituationen som terminalen kräver. 

Skissbild: LINK arkitektur
En fullt mekaniserad ventilation kommer att installeras i bussterminalens tre huvudhallar. Detta för att få de flöden och den trycksituationen som terminalen kräver. Skissbild: LINK arkitektur
Slussen var den enda plats som kunde uppfylla de behov som SL och staden hade för bussterminalen. 
Foto: Slussen projektet
Slussen var den enda plats som kunde uppfylla de behov som SL och staden hade för bussterminalen. Foto: Slussen projektet
 Nya Slussen. Arkivbild. Illustration: Foster + Partners
Nya Slussen. Arkivbild. Illustration: Foster + Partners

Text: Mari-Louise Paulson

 

Den nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm är på många sätt ett helt unikt byggprojekt. Placeringen är ett exempel där bussterminalen ska ligga mitt i ett berg, Katarinaberget. Ett annat är att de beräknade 200 bussarna som ska stanna och starta per timme ska köra i vänstertrafik i terminalen. Annat är förutsättningarna för ventilationen som måste fungera dygnet runt, alla dagar på året, för att bussterminalen ska kunna användas.

 

Den 4 maj 2018 beslutade Mark- och miljööverdomstolen att inte bevilja prövningstillstånd i målet om bussterminalen vid Slussen. Det innebär att efter en långdragen process så står detaljplanen fast och terminalen kan byggas.

 

– När man var tvungen att ta bort den befintliga bussterminalen så prövade SL andra platser i södra Stockholm men hade svårt att hitta alternativ som uppfyllde de behov man hade, säger Fredrik Meurling, handläggare på Stadsbyggnadskontoret som också är ansvarig för den detaljplan som nu alltså är godkänd.

 

SL gjorde en alternativ utredning där man undersökte möjligheten att förlägga bussterminalen på andra platser än vid Slussen, där det var för trångt. Men ingen av de platser som man tittade på var något bra alternativ. Endast Slussen kunde uppfylla de behov som SL och staden hade. I kommunens detaljplan prövades därefter olika platser vid Slussen där det konstaterades att förläggning inne i Katarinaberget var det sammantaget bästa alternativet.

– När man ska man bygga en bussterminal så måste man ta bort annan trafik och det gör man inte i en huvudpulsåder som Slussen. Det här kommer att bli Sverige största bussterminal som kräver sitt utrymme och genom den här placeringen tillgodoses det. Dessutom frigörs ytor under Slussen och Stadsgårdsleden, säger Fredrik Meurling.

 

Bussterminalen en dockningscentral

Bussterminalen ska bli en väderskyddad dockningsterminal som ska serva bussar till och från Nacka och Värmdö strax öster om Stockholm. Senare när den planerade tunnelbanan till Nacka är klar så kommer det att bli ett mindre antal bussar.

 

Att bygga den här typen av terminal mitt inne i ett berg är ett komplicerat projekt som måste hantera en mängd avvägande och riskfrågor.

– Det är byggnadstekniskt speciellt jämfört med andra projekt. Här krävs det mer än i andra sammanhang. Vad händer om man kör in ett stort antal gasbussar i ett bergrum? Vad händer med luften och om det börjar brinna? Det är ett gediget arbete kring att hitta ett sätt att klara av det, framför allt med hjälp av stora ventilationsanläggningar blåser ut rök, säger Fredrik Meurling.

 

Prioriterad driftsäkerhet ger mekaniserad ventilation

Ventilation är en stor sak för en busstermnal mitt inne i ett berg. Leif Lindström som är installationssamordnare och teknisk specialist är den som ansvarar för ventilationsanläggningen. Han säger att det framför allt kommer att användas en fullt mekaniserad ventilation i bussterminalens tre huvudhallar, en för ankomst, en för avgång och en för väntande passagerare. Detta för att få de flöden och den trycksituationen som terminalen kräver.

 

Det kommer att finnas ett tillluftsschakt ovanpå Katarinaberget där luften kommer in utifrån och avluften från anläggning går ut mot Stadsgården vid bergssidan mot Saltsjön. Luften kommer inte att kylas av så sommartid är det vädret som bestämmer men en viss lindrig om sommarens värmerekord upprepas kan läget mitt i berget ge. Däremot kommer luften att värmas upp för att landa på en lägsta temperatur på 15 plus grader vintertid.

– Vi har två stora lufthanteringsöppningar. Sedan behandlas luften i fläktrum som ligger i anslutning till bussterminalen i berget. Inga speciallösningar, utan vi har satsat på robusthet för att kunna sköta anläggningen. Driftsäkerhet är något som vår uppdragsgivare SL prioriterar. Anläggningen måste vara lätt att sköta och det ska gå att klara underhåll i normal drift för man kan inte stänga bussterminalen bara för att serva några fläktar. Om det är någonting som är lite speciellt så är det att det finns reservkomponenter eftersom trafiken inte klarar av några avbrott, säger Leif Lindström.

               

Vänthallen skiljs av, reservström ett måste

Det är viktigt att vänthallen kan hållas ordentligt avskild från busskörytorna i händelse av en brand. Så att trafikanterna får tid på sig att ut rymma. Dessutom ska resenärerna skyddas av ett skal som de står innanför.

– Vid brand vill man ha en trycksituation som gör att rök inte tränger in till de ytor där passagerarna befinner sig. Ska det läcka någonstans så ska det läcka ut så att passagerarna får så ren luft som möjligt, säger Leif Lindström

 

Reservkraft är väldigt viktigt också, ett strömavbrott får inte det slå ut terminalen.

– Eftersom busstrafiken inte får står still har vi till exempel fristående dieselaggregat i berget. Det i sig behöver mycket luft för att fungera. Både till driften av motorn men också för de stora värmemängder som ska bort. Med dieseldrivna aggregat är det nästan lika mycket energi som ska ut som den värme man genererar så det måste vi också ha en fungerande ventilation för, säger Leif Lindström.

 

Noggrann planering tidigt i projektet

Just nu håller de på att handla upp en entreprenör för sprängningsarbeten och betongkonstruktioner. Arbeten som ska vara färdiga om ungefär 1,5 år. Därefter så startar installationerna. Utöver ytor för själva trafiken så kommer de även att spränga fram alla utrymmen som ska inredas med teknik. Det handlar inte bara om ventilationstekniken, utan om elanläggningar, transformatorstationer och annat. Utrymmen som inte går att ändra på i efterhand.

– Man måste vara väldigt noggrann tidigt i projekteringen att komma rätt med hur stora ytor man behöver. Det går inte att komma i slutet och säga ”jag behöver ett teknikrum till” eftersom bergrummet redan är utsprängt. Men vi har ju hjälp eftersom allting är i 3D dimensionering så om det är utrymmes kollisioner upptäcker man det direkt när man ritar in det, säger Leif Lindström.

 

Trots att han har tidigare har jobbat med andra stora projekt som bussterminalerna i Liljeholmen och Jakobsberg samt bland annat med ombyggnaden av Vasa museet så är Slussenbygget fullt med nya uppgifter som ska lösas.

– Det är en utmaning och man måste se till att inte fastna i en disciplin men Slussenprojektet som helhet är jättespännande. Det är inte så ofta man kan vara med på ett sådant, säger Leif Lindström.

 

Där får han medhåll av Fredrik Meurling.

Det är inte varje dag man stoppar in en jättestor bussterminal i ett berg. Så det får man säga är lite speciellt. Svårt och komplicerat på många sätt men det är också en del av glädjen att arbeta med den här typen av projekt att anta utmaningen. Modigt av kommunen att våga ta det här steget. Inte alla skulle göra det, avslutar Fredrik Meurling.

Fakta:

  • Terminalen byggs i Katarinaberget intill Slussen i Stockholm.
  • Beräknas vara klar 2023.
  • Separat vänthall för resenärer.
  • Sex ankomstplatser, där två ytterligare hållplatser kan användas som ankomstplatser.
  • 17 avgångshållplatser.
  • 17 reglerplatser där bussarna vänta mellan turerna.
  • Huvudentré på Katarinavägen, anslutning från tunnelbanans entré på Götgatan samt ytterligare en på Stadsgårdsleden.
  • Kostnad: 1,43 miljarder kronor (2014 års prisnivåer).

Källa: SL