Smart styrning av värmepump sparar energi

Verisures smarta hem-system gör det möjligt att låsa, få brandlarm, stänga av kaffebryggaren, släcka lampor och läsa av  fukt och temperatur i huset via mobiltelefon, surfplatta eller dator. Foto: Verisure
Verisures smarta hem-system gör det möjligt att låsa, få brandlarm, stänga av kaffebryggaren, släcka lampor och läsa av fukt och temperatur i huset via mobiltelefon, surfplatta eller dator. Foto: Verisure

Verisure har utvecklat ett system för smarta hem. Via mobilen kan man larma, låsa, kontrollera inomhusklimatet och stänga av kaffebryggaren. Nu adderas ytterligare en funktion – värmepumpen.
– Systemet kommer kunna lära sig de boendes vanor och anpassa temperaturen. Det medför både ökad komfort och en stor energibesparing, säger Sofia Törnlöf på Panasonic, som inlett ett samarbete med Verisure. 

Det är allmänt känt att villaägare med direktverkande el som byter till värmepump kan minska energianvändningen drastiskt. Besparingen kan vara så stor som upp till nästan 60 procent, enligt Sofia Törnlöf, Nordisk produktchef på Panasonic.

Om värmepumpen dessutom kopplas till Verisures applikation för smarta hem kan husägaren spara ytterligare cirka 15 procent energi.

Sedan en tid tillbaka samarbetar Verisure och Panasonic. Verisure har utvecklat en plattform för smarta tjänster i hemmet och en tillhörande mobilapp för alla de funktioner som finns i konceptet.

V-boxen hjärna i systemet
Hjärnan i Verisures smarta hus-system är den så kallade V-boxen som både kan styra olika apparater och ta emot information från exempelvis larm-, rök- och fuktdetektorer, lås, termometer, belysning och annan tänkbar elektrisk utrustning. Kommunikationen mellan detektorer, apparater och V-box sker sladdlöst.

Systemet gör det möjligt att bland annat låsa, få brandlarm, stänga av kaffebryggaren, släcka lampor och läsa av  fukt och temperatur i huset via mobiltelefon, surfplatta eller dator.

När de boende lämnar lägenheten stängs all onödig elektrisk utrustning automatiskt av. Ytterligare en finess är att föräldrarna kan se om barnen har kommit hem.

Värmepump kopplas på
Genom samarbetet med Panasonic adderas ytterligare en viktig funktion till smarta hus-systemet: värmepumpen.

Panasonic är en stor leverantör av värmepumpar. Företaget har en vision om att bli ledande när det gäller "gröna innovationer" inom elektronikbranschen. Istället för att utveckla en egen app för värmepumpen valde Panasonic att starta att samarbeta med Verisure.

Via en sladd kopplas en modul till värmepumpens kretskort. Modulen skickar och tar emot signaler från V-boxen. På så sätt får värmepumpen information om när de boende lämnar huset och sänker temperaturen med två, tre grader.

– Systemet kommer också att kunna lära sig de boendes vanor för att optimera temperaturen för varje tid på dygnet.  Andra finesser är att användaren kan jämföra energikostnaden mot tidigare veckor eller månader. Appen ger också spartips och felkoder, berättar Sonia Törnlöf.

Michael Peterson är kommunikations- och presschef på Verisure. Han talar om ett ekosystem för smarta hus där man kan koppla på allt fler funktioner och tjänster.

– Vi har exempelvis startat ett samarbete med Anticimex. Genom uppkopplade sensorer  på utsatta ställen i huset kan Anticimex få kontinuerlig information om luftfuktighet och temperatur. Anticimex kan då föreslå förebyggande åtgärder för att undvika mögelskador. 

Ruta Fakta
– Verisure och Panasonic har inlett ett samarbete där Panasonics värmepumpar integreras med Verisures smarta hus-system. Systemet styr bland annat larm, belysning, låsning, inomhusklimatet – och nu också värmepumpen.

– Genom att byta ut direktverkande el som värmesystem mot en värmepump kan husägaren spara upp till nästan 60 procent energi.

– Genom att koppla värmepumpen till någon form av smart styrning kan ytterligare cirka 15 procent energi sparas.

– Sedan 1 oktober i år säljs den uppkopplade och intelligenta värmepumpen  i Sverige, Norge, Finland och Danmark. 

Var 30 sekund installeras smarta hem system från Verisure i Europa och Sydamerika, året runt. Koncernen har sammanlagt 1.7 miljoner kunder i Europa och Sydamerika.