Den finländska huvudstaden, som omges av en omfattande skärgård, bygger en snedkabelbro, som bärs upp ovanifrån. Det handlar om en bro över Kronbergsfjärden i Helsingfors. Det vinnande bidraget, Gemma Regalis, är inlämnat av den finländsk-brittiska arbetsgruppen WSP Finland.
Huvudplanerare för den vinnande bron är diplomingenjörerna Sami Niemelä och Pekka Pulkkinen och huvudarkitekt är Martin Knight. Bidragen som var med bedömdes enligt kriterierna användbarhet, hållbarhet och estetiskt utseende.
- En obestridlig fördel är att landskapet inte skärs av alltför mycket tack vare att bron går högt över vattnet. Brolinjen böjer sig vackert och lätt över Kronbergsfjärden, säger juryns ordförande, biträdande stadsdirektör Pekka Sauri för Finlands Radio.
Egentligen handlar det om två broar, en över Kronbergsfjärden skulle gå från Sumparn till Högholmen, och en från Högholmen till den nya stadsdelen Kronbergsstranden på Degerö.
En del naturvårdare har dock kritiserat projektet. Därför finns det planer på att skapa konstgjorda skär i Kronbergsfjärden, skär som kunde trygga sjöfåglarnas häckning.
Planerna på broar mellan Degerö, Högholmen och Fiskehamnen har emellertid gått vidare från stadsplaneringsnämnden.
Helsingfors stadsplaneringsnämnd skickade nyligen vidare ett förslag till detaljplan över Kronbergsfjärden.
Nämnden uppmanar staden att undersöka möjligheten att bygga konstgjorda skär där fåglar ska kunna bygga bo. Det här för att kompensera för de skador som broarna kan ha på fågelbeståndet.
En trafikplan för bron över Kronbergsfjärden godkändes av stadsplaneringsnämnden nyligen. Enligt trafikplanen skulle broarna reserveras för spårvagnar, cyklar och fotgängare när de blir färdiga under 2017.
Däremot kommer Sörnästunneln att skjutas upp till 2021.
Källa: H: fors stad & YLE
Video om bron: http://svenska.yle.fi/artikel/2013/06/18/sa-ska-bron-over-kronbergsfjarden-se-ut