Bevara gamla dörrar med linolja

Linoljefärg som målas tunt i flera strykningar, tränger in i träet och vilket gör att färgen får god vidhäftningsförmåga och håller längre. Foto: Gysinge centrum för byggnadsvård
Linoljefärg som målas tunt i flera strykningar, tränger in i träet och vilket gör att färgen får god vidhäftningsförmåga och håller längre. Foto: Gysinge centrum för byggnadsvård
Med rätt underhåll kan gamla dörrar av kärnvirke hålla i hundratals. Foto: Gysinge centrum för byggnadsvård.
Med rätt underhåll kan gamla dörrar av kärnvirke hålla i hundratals. Foto: Gysinge centrum för byggnadsvård.

Genom rätt underhåll kan en dörr gjord av kärnvirke hålla i hundratals år. Knepet är att välja en färg som inte skadar underlaget genom att bli för tät. Agnetha Berglin, byggnadsvårdare hos Gysinge centrum för byggnadsvård rekommenderar linoljefärg som är känd för sina goda egenskaper.

Intresset för historiska föremål är stort, vilket inte minst visar sig i tv-program som antikrundan och antikjakten. Detta speglar också av sig på äldre hus där det även finns ett intresse av att bevara gamla dörrar.

– Det finns bland annat en stor marknad för gamla välskötta dörrar, säger Agnetha Berglin, Gysinge centrum för byggnadsvård.

Hon berättar att äldre dörrar ofta är tillverkade i kärnvirke. Det gör att de kan hålla i hundratals år förutsatt att de underhålls på rätt sätt. Och metoden som krävs är inte svårare än att regelbundet olja in dörren med linolja.

– Fukt hittar alltid in och då måste den också kunna komma ut. Därför är det viktigt att färgen inte är starkare än underlaget, och då är linoljefärg ett bra alternativ.

Hon berättar att linoljefärg som målas tunt i flera strykningar, tränger in i träet och vilket gör att färgen får god vidhäftningsförmåga. Även gammalt och mjukt trä får hårdheten tillbaka när linoljan i färgen tränger in.

– Linoljefärg har även lång livslängd, och åldras genom nötning, kritning och vittring. Den tunnar också ut med åren vilket är en fördel ur underhållssynpunkt. Genom att färgen tunnar ut av sig själv, slipper man skrapa bort den gamla färgen innan den nya stryks på.

När färgen börjar bli nött och trött menar Agnetha Berglin att man ska gå över till halvoljning. Då får färgen sin lyster tillbaka samtidigt som ytan behåller sin patina.

– Man börjar med att försiktigt borsta och tvätta den yta som ska halvoljas. Därefter blandar man hälften balsamterpentin med hälften kokt linolja, som man sedan stryker över den yta som ska fräschas upp. Sedan torkar man bort överflödig olja med ren torr trasa och låter det torka i ett par dygn. Därefter upprepar man behandlingen tills ytan inte längre suger och glansen blivit jämn.

I de fall som virket börjar utveckla sprickor rekommenderar Agnetha Berglin att man i första hand lagar sprickorna med trä snarare än med spackel eftersom spackel lätt spricker när trävirket krymper och utvidgas. I övrigt används samma recept som tidigare nämnts.