Då truck- och logistikföretaget Jungheinrich bygger nytt huvudkontor går flyttlassen några kilometer åt norr. De befintliga lokalerna, i anslutning till travbanorna vid Jägersro i Malmö, har på senare tid blivit för små. Flytten till Malmöförorten Burlöv sker i början av nästa år.
Koncernen Jungheinrich, som funnits i Sverige sedan 1958, är en av Europas största inom materialhantering. Dess huvudsakliga verksamhet består av försäljning av nya och begagnade truckar liksom service, reparation och uthyrning av desamma.
I ungefär tjugo år har den tyska trucktillverkarens dotterbolag Jungheinrich Svenska huserat på Travbanegatan i Malmö. Då företaget flyttade från Stockholm till Malmö var det som Öresundspionjärer. Sedan dess har företaget sett sin omsättning sexdubblas medan dess marknadsandelar fördubblats. Idag används den tio år gamla Öresundsbron för att leverera truckar från fabrikerna i Tyskland till den Skandinaviska marknaden.
Expansion kräver flytt
Allt eftersom företaget vuxit har dess befintliga lokaler intill travbanorna vid Jägersro, kommit att begränsa fortsatt expansion. Beslut om ett nytt huvudkontor togs redan 2007 av Jungheinrichs tyska ägare. Försäljningssiffrorna såg mitt i brinnande högkonjektur ut att fortsatt peka uppåt då finanskrisen plötsligt slog till. Detta kom att skjuta upp byggplanerna med drygt ett år. Nu, med anledning av företagets ekonomiska helomvändning, pågår statsningarna för fullt.
Det är några kilometer utanför Malmös norra gräns som Jungheinrich låter anlägga sitt nya huvudkontor. Här, i Burlövs Kommun, byggs det nya kontoret på en 16 000 kvadratmeter stor tomt vid Stora Bernstorpsoch Toftanäs- industriområde. Byggnaden som uppförs i två plan omfattar lager på omkring 4 000 kvadratmeter, 1 000 kvadratmeter verkstad samt 1 600 kvadratmeter kontorslokaler. De nya lokalerna innebär nära på en fördubbling av de ytor som förfogats över i Malmö fram tills idag.
Etablering vid yttre ringvägen
Det är ingen tillfällighet att det är just industriområdet vid Stora Bernstorp som valts ut. Området är i mångt och mycket en förlängning av Malmö Stads expanderande industri- och handelsområde. Här ser sig Jungheinrich omges av storföretag så som Honda och BMW i ett område som kommit att bli regionens logistiska center.
Lokalerna byggs strategiskt intill yttre ringvägen vars trafik sammanbinder regionen med Köpenhamn. Närheten till Malmö Central och dess nya Citytunnelsystem bidrar även till en ökad tillgänglighet.
– Placeringen intill yttre ringvägen, där 30 000 - 35 000 bilar passerar dagligen, ger oss ett mycket värdefullt exponeringsläge liksom tillgång till värdefull kommunikation, säger Bengt Lindvall vice vd på Jungheinrich.
Korta beslutsvägar
Som ägare av fastigheten står ER-HO Bygg, ett av de ledande byggföretagen av industrianläggningar i regionen. Som totalentreprenör arbetar företaget tillsammans med mångåriga samarbetspartners i byggnationen av de nya lokalerna. Redan vid årsskiftet avses lager och verkstad tas i bruk medan kontorslokalerna står färdiga i februari 2011.
– Arbetet vid Stora Bernstorp har flutit på otroligt bra. Vi arbetar för tillfället med innerväggar samt målning. Enda verkliga utmaningen i arbetet var förra årets stränga vinter vars ihållande tjäle bromsade arbetet några veckor, säger Mikael Hofmann på ER-HO Bygg.
För familjeägda ER-HO, som startade 1972, är arbetet vid Stora Bernstorp ett i raden av pågående arbeten i regionen. Med en stabil årlig omsättning de senaste tre åren på omkring 200 miljoner, ser ER-HO sig involveras i allt fler byggnationer.
– Arbetena vi utför sprider sig över Skåne och in i Halmstad. Vägen till framgång kan tillskrivas det faktum att vi är ett familjeföretag. Korta beslutsvägar ser tillsammans med en stor mängd investerade arbetstimmar till att skapa en oerhörd effektivitet, säger Mikael Hofmann.