Ny fas i projekt Förbifart Stockholm

Fotomontage över den sydligaste trafikplatsen i projektet, Kungens kurva trafikplats. Foto: Trafikverket.
En karta över Trafikverkets entreprenadindelning av de stora entreprenaderna längs hela sträckan i Förbifart Stockholm. Karta: Trafikverket.

I maj passerades en viktig milstolpe i Sveriges största infrastrukturprojekt, Förbifart Stockholm, då regeringen slog fast att projektet vunnit laga kraft. Detta innebär att arbetsplanen är helt fastställd, vilket ger Trafikverket och deras upphandlade entreprenörer rätten att ta den mark de behöver i anspråk.

 

Förbifart Stockholm är en yttre västlig motorvägsförbindelse från Kungens kurva i söder till Häggvik i norr. Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt genom tiderna och ett av världens längsta tunnelprojekt i stadsmiljö, där hela 18 av totalt 21 km löper i tunnel. Trafikförbindelsen ska, förutom att avlasta den hårt trafikerade Essingeleden, binda samman Storstockholms norra och södra delar samt flera av de regionala stadskärnorna.

 

Arbetet med projektet fortgår enligt plan. I mitten av maj slog regeringen som sagt fast att arbetsplanen för Förbifart Stockholm vinner laga kraft.  Beslutet var en välkommen milstolpe i projektet och innebär ett stort steg framåt och i höst väntar nya utmaningar.

– En viktig milstolpe i höst är de planerade huvudförhandlingarna i Mark- och miljödomstolen som vi ansökt om. Domarna gäller tillstånd att leda bort grundvatten och bygga ut tre tillfälliga hamnar, en vid Sätra hamn och två på Lovö. Till dess ägnar vi oss åt de förberedande arbeten som inte kräver Mark- och miljödomstolens tillstånd. Mark- och miljödomstolen har också påbörjat överprövningen av de detaljplaner för Stockholms- och Huddinge kommun som rör Förbifart Stockholm. Domstolen avslog den första av de överklagade detaljplanerna. Ytterligare 12 ska prövas, säger Louise Melander, Trafikverkets informationsansvarige för Förbifart Stockholm.

 

”Stockholmarna är positiva”

Oavsett utgången i höstens val så pekar det mesta mot att projektet kommer att fortlöpa enligt plan. Detta i och med att socialdemokraterna har deklarerat att partiet är för Förbifart Stockholm, vilket då innebär att det finns en klar politisk majoritet bakom trafiklösningen.

Louise Melander kommenterar inte de politiska besluten kring förbifarten, men påpekar att flera opinionsundersökningar tyder på att en majoritet av Stockholmarna, mellan sjuttio och åttio procent, är positivt inställda till Förbifart Stockholm.

 

Femtiotal entreprenader

Förbifart Stockholm består sammanlagt av ett femtiotal entreprenader, såväl total- som utförandeentreprenader av varierande storlek. Några av upphandlingarna av de stora entreprenaderna inleds med en prekvalificering, då Trafikverket väljer ut ett antal leverantörer som uppfyller kraven för projektet. Dessa bjuds sedan in till att medverka i nästa steg av upphandlingsprocessen. Under våren har två av de stora entreprenaderna i Förbifart Stockholm gått ut för prekvalificering. Det är den stora entreprenaden mitt i E4:an vid Kungens kurva, där Förbifart Stockholm ska gå ner i tunnelläge söderifrån, som för närvarande upphandlas. Den omfattande entreprenaden beräknas pågå i drygt sex år, då entreprenören ska bygga bland annat på- och avfarterna till Förbifart Stockholm samt en ny cirkulationsplats.

 

Omfattande upphandlingar pågår

Den andra stora entreprenaden som pågår ligger i Vinsta, där man ska bygga på- och avfarter till Förbifart Stockholm samt knappt fyra kilometer av själva huvudtunneln. Även denna entreprenad beräknas pågå i drygt sex år. Båda upphandlingarna beräknas vara klara innan årsskiftet 2014/2015, därefter inleds byggarbetena under våren 2015. Hösten 2014 inleds även upphandlingen för trafikplatserna Akalla och Häggvik. Upphandlingen av Hjulsta trafikplats beräknas ske i början av 2015.

– I höst inleds arbetet med en ny åtta meter bred gång- och cykelbro över E4 i höjd med Heron city i Kungens Kurva. Upphandling av entreprenörer pågår för tillfället, vi räknar med att ha entreprenörer på plats i oktober. Bron ökar rörligheten mellan Kungens Kurva och Skärholmen och invigs 2016, säger Louise Melander.

Vid Kungens Kurva pågår även arbetet med att flytta gamla vattenledningar, som ska ersättas av nya. Arbetet beräknas stå klart i september 2015.

Sommaren 2013 inledde Vattenfall och Svenska Kraftnät arbetet med att flytta en kraftledning i Häggvik, ett arbete som färdigställdes i somras. Då inleddes även arbetet med bullermätningar och bullerskyddsåtgärder i de fastigheter som ligger närmast Förbifart Stockholm. Likaså har broarbeten påbörjats i Häggvik, där totalt tre broar ska breddas 

för att ge plats för Förbifart Stockholm och möjliggöra projektets konstruktion.