I mars 2012 slår Mood Stockholm upp sina portar. AMF Fastigheter förvärvade Salénhuset hösten 2005 för ungefär 2 miljarder kronor och har nu satsat ytterligare 325 miljoner kronor på att omvandla byggnaden till en modern galleria. I december flyttar de första av de sammanlagt 60 butikerna in. På över fyra våningsplan kommer butiker att samsas med restauranger och caféer.
Ledorden har varit ”en stad i staden”. Butikerna kommer att ha egna fasader i sten och trä, med autentiska entrédörrar ut mot gångstråken, för att förstärka stadskänslan. Samtliga butiker kommer vara uppdelade i tre olika ”stadsdelar”, berättar Jonas Sandström, centrumchef för Mood Stockholm.
– Tanken är att attrahera konsumenter som handlar allt från H&M till Prada, berättar Jonas Sandström. Det är viktigt för varumärkena att synas i rätt forum, Mood Stockholm ligger i linje med det som våra varumärken efterfrågar.
De tre stadsdelarna är ”wishing”, som skall attrahera den mer urbana målgruppen, ”desire” som är lite mer exklusiv samt ”everyday shopping”, som skall andas mer puls och färg.
I sin pressrelease skriver Mood Stockholm att de andas vänlighet och service, och i det tecknet erbjuder de en intressant service. För de besökare som behöver lite extra hjälp kan de utnyttja Mood Stockholms conciérgetjänst, en personlig ”butler” som hjälper till med stort som smått, som hundtvätt, eller andra vip-betonade tjänster.
Endast små butiker
Större butikskedjor kommer inte att få lokaler i Moodstaden, utan det satsas på lite mer otraditionella butiker. Bland hyresgästerna finns UnniSpa, Enchante, Timberland, Scotch & Soda, Napapiri, Pour och Armani, med en jeansbutik.
Best of Brands hyr den största lokalen, som är på cirka 1 100 kvadratmeter, över två plan. Den minsta butiken är på 20 kvadratmeter.
– I Stockholm finns det ett behov av fler mindre butiker och gärna i gatunivå, säger Jonas Sandström. De stora kedjorna finns redan, Stockholm behöver fler mindre butiker.
Mood får fyra restauranger
Små parker och trädgårdar kommer att anläggas i närheten av restaurangytorna. Gräs och äppelträd kommer att planteras. Mood Stockholm får fyra restauranger. Jonas Sandström svarar på vilka.
– Här kommer grundarna för Vassa Eggen öppna nytt, F12 öppnar sitt första snabbmatskoncept, B.A.R lux-gruppen öppnar ett helt nytt koncept och sedan öppnar Oshu.