Att göra betong grönare genom att minska de avsevärda koldioxidutsläpp som sker vid tillverkningen utan att tumma på kvaliteten är en stor utmaning, men enligt den amerikanska organisationen NIST (National Institute of Standards and Technology) är det en utmaning som är värd att ta sig an.
Det finns många sätt att minska betongtillverkningens miljöpåverkan. Att minska mängden portlandcement i betongen bedöms emellertid som en av de mest lovande. Tillverkningsprocessen för portlandcement, som idag står för ungefär en fjärdedel av massan i betong, är nämligen mycket energikrävande.
I en expertrapport från NIST undersöks möjligheten att byta ut 30 procent eller mer av portlandcementen i betong mot flygaska från elkraftverk och andra industriella biprodukter. För att denna typ av grön betong ska bli allmänt accepterad är det enligt rapporten viktigt att demonstrera att den antingen motsvarar betong tillverkad med portlandcement eller har tillräckligt hög kvalitet för det tänkta användningsområdet, vilket kan ställa ännu högre krav.
För detta ändamål identifierar experterna bland annat fyra viktiga forskningsområden. Det första är att utveckla verktyg för att kvantifiera för- och nackdelarna med att använda alternativa material i betong. Det andra är att utveckla datormodeller som kan förutsäga hur gröna betongblandningar presterar, både under själva konstruktionsarbetet och på lång sikt. Det tredje är att ta fram förbättrade metoder för att testa flygaska och andra substitut för portlandcement för att se om de håller måttet. Det fjärde är att utöka vår förståelse för de vattendrivna kemiska interaktioner som sker då material som dessa blandas ut i betongen.
Rapporten pekar också på vikten av att öka industrins medvetenhet om den gröna betongens duglighet.