Väla Centrum utsågs på onsdagen till Bästa nordiska köpcentrum av NCSC, Nordic council of shopping centers. Vid prisutdelningen som ägde rum vid en branschceremoni i Stockholm, benämndes Väla som ”En handels- och mötesplats i internationellt mycket hög klass”.
Bedömningskriterierna i den nordiska tävlingen är bland annat ekonomi, miljöarbete, servicegrad i butikerna, upplevelsekoncept, trygghet och design – med andra ord en kvalificerad bedömning av verksamhetens helhet.
– I och med utbyggnaden som blev klar förra året är våra besökssiffror nu uppe i 6 miljoner årligen, säger Niklas Blonér, Centrumchef, Väla Centrum i ett pressmeddelande. En del av vår succé är vår väl avvägda blandning av internationella butikskoncept och lokala trendbutiker. Det ska finnas något för alla!
Väla Centrum prisas också för kreativ design i kombination med vidareutvecklingen av centrets historiska utseende. Väla Centrum ligger i Helsingborg och erbjuder 180 butiker och restauranger på en yta om 72 000 kvm. I höstas fick Väla Centrum alltså titeln Bästa svenska köpcentrum och gick då vidare till tävlingen om att bli Bästa nordiska köpcentrum.
Motiveringen NCSC Bästa nordiska köpcentrum 2013 lyder:
”Årets vinnare är ett centrum som förmedlar en mycket positiv känsla. Det inbjuder till trivsel och utrymme. Centret har en fantastisk butiksmix få andra förunnat. Miljön känns modern och lockar till handel, samvaro och trivsel. Denna känsla bottnar i ett förstklassigt management, där team-building är ledstjärnan.
Den sista renoveringen och utvidgningen har gett centret en internationell prägel, med kreativ och vacker design. En stil väl avpassad ett modecenter. Det finns många lounger och food courten är exemplarisk. Ett extra plus även för den varsamma renoveringen av den gamla delen, utan att tappa dess specifikt 70-talistiska charm.”