Sex arkitektteam har nu presenterat sina förslag på hur framtidens Linköping kan gestalta sig när Ostlänken och nytt resecentrum byggs. En helt ny stadsbild träder fram, med täta stadskvarter och broar över Stångån.
– Nya kommunikationer ger oss Sveriges bästa läge. Ostlänken är inte järnvägsspår. Det ger oss chansen att skapa framtidens Linköping och Sveriges nya storstadsregion, säger kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall (M) i ett pressmeddelande.
Linköpings framtida resecentrum ska ligga på östra sidan om Stångån. Järnvägen ska gå på en bro över ån. Det har varit förutsättningarna för arkitekttävlingen ”Innerstaden växer över ån”. Det blir början på en rundare, tätare och mer sammanhållen stad.
Det handlar om stadsbyggnad med social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Ett resecentrum med spår och broar över Stångån samt park och landskap utefter ån. Stångån får nu en ny funktion i staden. Istället för att vara en gräns för stadskärnan/innerstaden så blir ån och dess stränder den stora parken mitt i staden.
Tävlingsförslaget omfattar en begränsad del av den nya stadsdelen Kallerstad, som fullt utbyggd kommer att rymma 5000 lägenheter och 15 000-20 000 arbetsplatser.
Teamens förslag är anonymiserade. Vilket team som står bakom respektive förslag avslöjas först efter att en vinnare har utsetts.
De tävlande teamen utan inbördes ordning är:
- White arkitekter och Spacescape. I samarbete med WSP, Schlaich Bergermann och Jönköping International Business School.
- Metro arkitekter & Rundquist. I samarbete med Sydväst, Buro Happold, Ramböll och Urbanisma.
- Allies and Morrison. I samarbete med General Architecture och Ramböll.
- Tegnestuen Vandkunsten. I samarbete med Marianne Levinsen Landskab, Sloth Möller, Esbensen, WSP samt Peter Maskell och Anders Lund Hansen.
- Tovatt architects&planners och Ramböll. I samarbete med Paju, urban think tank och Wennanders.
- Transform och Kragh&Berglund. I samarbete med Trivector, Kreera, Centerlöf & Holmberg och Fforum.
Ambitionen är att ett resultat av tävlingen ska kunna presenteras i oktober 2013. Juryn består av politiker och stadsbyggnadsdirektör från Linköping, samt fyra externa arkitekter varav två utsetts av Sveriges arkitekter.