Nyligen blev arbetsplanen för projekt Förbifart Stockholm fastställd och med anledning av detta bjöd Trafikverket in till en pressträff för att informera om vad som händer härnäst i ett av Sveriges största infrastrukturprojekt genom tiderna.
Den 21 kilometer långa vägen, Förbifart Stockholm, sträcker sig från Skärholmen i söder till Akalla i norr och det är ett gigantiskt projekt, även internationellt sett, detta då hela 18 kilometer kommer att löpa i tunnel.
Den kommande trafikanläggningen ska binda samman de norra och södra länsdelarna, avlasta Essingeleden och innerstaden och minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem. När vägen är klar kommer restiden för hela etappen att ta endast en kvart, då hastigheten är satt till 100 kilometer i timmen på stora delar av sträckningen.
- Stockholm är en växande stad och den behöver ny infrastruktur, framförallt över Mälarsnittet, då vi här har ett sårbart trafiksystem. Essingeleden är idag den enda trafikleden som kan klara av att hantera den tunga trafiken över Mälarsnittet, säger Johan Brantmark, projektchef på Trafikverket, som därför uttryckte glädje över den nu godkända arbetsplanen.
Den som ger formellt tillstånd till att bygga vägen och ger rätt att ta den aktuella marken som vägsträckningen berör i anspråk. I planen regleras även vilka fastigheter som berörs.
- Det är ett väldigt stort beslut, nu kan vi gå vidare i projektet och fortsätta med full kraft, säger Brantmark.
Det finns dock ett aber, då beslutet att fastställa arbetsplanen kan överklagas fram till den 6 december. Men om beslutet inte överklagas vinner arbetsplanen laga kraft vilket innebär att Trafikverket alltså har klartecken till att bygga vägen.
Förbifart Stockholm bildar en yttre ringled tillsammans med Norrortsleden och Södertörnsleden och binder samman flera av de regionala stadskärnorna i norra respektive södra Stockholm. Och just de regionala perspektiven är viktiga i Förbifartprojektet. Johan Brantmark vill därför passa på att reda ut en del missförstånd om projektets viktigaste syften.
- Vad en del felaktigt tror så handlar inte Förbifart Stockholm främst om att underlätta för trafiken mellan Norrland och Skåne som ska passera Stockholm.
- Förbifart Stockholm är därför egentligen ett missvisande namn. Yttre Ringen vore bättre, då majoriteten av trafiken på Förbifart Stockholm kommer att löpa mellan Stockholms södra och norra länsdelar, påpekar Brantmark, som också vill understryka att Förbifart Stockholm kommer att underlätta för arbetspendlingen i hela Stockholmsregionen då det blir lättare för söderortsbor att arbeta i norrort och vice versa.
Nu under hösten har förberedande omdragningsarbeten för vatten- och elledningar påbörjats och om allt går som det ska i den fortsatta projektprocessen fortsätter arbetena med förstärkningsåtgärder under våren-sommaren 2014. Kring årsskiftet 2014-2015 kan de första arbetstunnlarna börja byggas och även de tillfälliga hamnarna. Totalt ingår tre hamnar i projektet, detta för att minska landtransporterna. Det lär nämligen bli åtskilliga ton bergmaterial som ska fraktas bort, när man ska spränga ut nära två mil tunnlar.
De större entreprenaderna beräknas sätta igång våren 2015 och Trafikverket räknar med en total byggtid på 10 år, med utgångspunkt ifrån 2014.