En av världens första broar i rostfritt stål

Allt började 1995 med en arkitekturtävling i Sundsvall. Erik Andersson skulle göra ett examinationsjobb och valde att delta i tävlingen. Hans team kom på fjärde plats. Idag har han ritat en av världens första broar i rostfritt stål, och berättar om resan dit på Materialdagen på Stockholmsmässan.

Erik Andersson har idag en enmansarkitektbyrå – Erik Andersson Arkitektbyrå AB. Men år 1955 var han en student och skulle utföra ett examinationsjobb. Samtidigt var det en allmän arkitekturtävling i Sundsvall, Erik Andersson såg möjligheten och bestämde sig gör att delta.
– Jag gick till företaget Thuréns och frågade om de ville samarbeta med mig – de ville dem inte. Istället samarbetade jag med en bekant, och vi båda kom överens om att vi ville göra något speciellt, en ny slags konstruktionsprincip av broar. Men tyvärr vann vi inte den tävlingen, berättar han på Materialdagen på Stockholmsmässan.

Internationellt arbete
En dag får Erik Andersson ett samtal och en förfrågan om att rita en bro i Qatar, en tävling med fyra andra deltagare. De hade bråttom och förslaget var tvunget att vara klart på en och en halv månad.
– Inspirationen kom från när min dotter pratade med en man på hotellet i Qatar, som visade sig vara Mr. Williams. Han skulle tydligen lära emirens son att köra bil väldigt snabbt. Vi fick då en inspiration till att bygga en bro inspirerad av en Formula 1 bana. När vi var klara såg vi att den hade formen av en oryx, vilket är Qatars nationalsymbol. Vi trodde att vi skulle vinna! Men det gjorde vi inte. Bron var för nordisk och minimalistisk. Jag är lite tvärt emot av mig, säger någon att jag ska göra en spektakulär bro, så gör jag en stilren och tvärtom. Men det var en fantastisk resa.

Andra gången gillt
Nästa etapp var ännu en tävling som gällde tre broar i Hammarby Sjöstad. Broarna skulle byggas inför OS.
– Jag gick och pratade med Thuréns igen, och denna gång ville de samarbeta med mig, säger Erik Andersson. Vi var mest intresserade av en gångbro som skulle byggas, och tänkte ungefär efter samma principer som med bron i Sundsvall, med en underspänd båge, men en mer nedtonad version. Denna gång slutade det med vinst. Vi fick sedan reda på att en av broarna som skulle byggas inte blev av och tänkte då att det kanske fanns pengar över till vår idé.

En bro i rostfritt stål
Med en övertygande idé, och lite kompromissande skapade Erik Andersson en bro i rostfritt stål.
– Konstruktionsprincipen var från början att draglinorna på sidan av bron skulle ha en bärande funktion, som hängslen, säger Erik Andersson. Men istället blev balken självbärande och linorna fick en mer sidostabiliserande funktion. Vi samarbetade med ljusdesignern Michael Hallbert, och kom fram med en två-i-ett lösning då vi inte ville ha stolpar på bron. Istället lutade vi räckena inåt och belysningen fick sitta på varsin stomme. Efter att vi var klara pratade vi med Stockholms Stad och föreslog en bro i rostfritt stål samt kom fram med en livscykelanalys som visade på fördelarna med rostfritt stål i brobygge. De godkände vårt förslag och efter det skapade vi den – en av världens första broar i rostfritt stål.