160 meter hög bro öppnad i Tyskland

Den nya bron är högre än Kölnkatedralen. Ännu högre är bara Kochertal-bron vid motorvägen A6, som sträcker sig upp på 185 meter över dalbotten. Foto: Wikipedia, kredit: Peulle

Hochmosel-bron nära Zeltingen-Rachtig i tyska delstaten Rheinland-Pfalz, som öppnades den 21 november för biltrafik, är 1,7 kilometer lång och 160 meter hög. Därmed är den Tysklands näst högsta bro.

Hochmosel-bron är en del av den federala motorvägen nummer 50 och den nya, cirka 25 kilometer långa autobahnsträckan Hochmosel-korsningen mellan regionerna Hunsrück och Eifel.

Den som betraktar bron i något längre perspektiv upptäcker en ny, betydligt snabbare förbindelse mellan Benelux-länderna och tyska Rhen-Main-området.

Under den 8 år länga byggtiden betraktades bron och autobahnkorsningen i dess närhet som den största brobyggnadsplatsen i Europa. Ursprungligen skulle bron ha varit klar redan 2016, men man var tvungen att senarelägga öppnandet flera gånger.

Byggarbetena för bron mellan Ürzig och Zeltingen-Rachtig började 2011. De allra första planerna gjordes för fyrtio år sedan, men genomfördes aldrig som planerat.

Hochmosel-bron byggdes med hjälp av så kallade tidsskiftmetoden med nya innovativa överföringssystem. Prefabricerade brodelar, som monterades på Hunsrücks-sidan, ”knuffades” sedan över dalen med hjälp av pressar och glidlager.

Totalt användes cirka 33 000 ton stål. Avståndet mellan de tio betongpelarna i balkbron uppgår till 210 meter. Detta är det största avståndet i världen som någonsin har använts i samband med detta slags brobygge.

Den federala regeringen investerade cirka 175 miljoner euro i byggandet av denna megabro, vilket blev 45 miljoner euro mer än ursprungligen kalkylerades. Kostnaderna för de generella åtgärderna beräknas till 483 miljoner euro.

Federala, statliga och regionala politiker lovordar den nya Hochmosel-bron som ett viktigt infrastrukturprojekt. Kritikerna ser en bro som vanställer landskapet i den vackraste delen av Moseldalen och vinodlarna i de närliggande vinodlingsområdena fruktar att skuggan från bron minskar deras skörd. Många anser också att bron är överdimensionerad.

Användningsprognoserna varierar mellan 13 000 och 25 000 fordon dagligen, vilket av trafikexperterna karakteriseras som ”knapert.”