Flygplatschefen Karsten Mühlenfeld erkänner att projektet inte blir klart i år heller.
När bygget började, med en prislapp på 2,8 miljarder euro, 2006 sades att BER – som flygplatsförkortningen lyder – skulle öppna 2011. Datumet sköts snart upp till sommaren 2012. Flygplatserna Tegel och Schönefeld började förbereda nedläggning.
Tekniska problem och konstruktionsfel ledde till nästa öppningsdatum, våren 2013.
Ständigt nya chefer sade sedan 2014, kanske 2016, definitivt 2016, i höstas hette det 2017 – och nu bekräftar alltså den senaste vd:n att det inte blir i år heller.
Riskerna förknippade med att öppna BER i år är för höga, säger han enligt tyska medier.
Det senaste problemet berör 1 200 dörrar på flygplatsen. Projektet verkar ha fastnat i en ond spiral av kvalitetsproblem, ändringar som kräver nya tillstånd, vilket leder till nya problem och ändringar, och så vidare.
Budgeten närmar sig nu 7 miljarder euro (66 miljarder kronor). Men kanske kan flygplatsen öppna nästa år. Eller inte.