Projekt: Stålmarknad ger positiva signaler

Paul Johansson, produktchef för långa stålprodukter på BE Group. Foto: BE Group.
Paul Johansson, produktchef för långa stålprodukter på BE Group. Foto: BE Group.

Projektpresentation i samarbete med AKTUELLA BYGGEN

 

Ökat byggande på den svenska marknaden innebär en förbättrad efterfrågan på olika stålprodukter, och för BE Groups del handlar detta exempelvis om balk och konstruktionsrör. Men det kan svänga kraftigt på marknaden och konkurrensen är fortsatt hård.

Text: Axel Johansson

 

– Då byggmarknaden går bra och när det överlag byggs mycket, både bostäder, logistikhallar och annat så påverkas så klart efterfrågan på en stor del av våra produkter, säger Paul Johansson, produktchef för långa stålprodukter på BE Group.

 

Långa stålprodukter inkluderar exempelvis BE Groups sortiment inom balk, konstruktionsrör och stångstål. Produktsegmentet balk har försäljningsmässigt utvecklat sig bra under förra året och även under början av 2017, enligt Paul Johansson, men också försäljningen av konstruktionsrör har varit stark den senaste tiden.

 

Men det finns förstås utmaningar. Paul Johansson berättar att det alltid är problematiskt för BE Group om marknaden svänger kraftigt. Detta oavsett om svängningarna gäller stålpriset eller efterfrågan.

 

– Våra stållager är så klart anpassade utifrån bästa möjliga prognos, men om den visar sig vara felaktig så innebär det på kort sikt att våra lagernivåer inte fullt ut är balanserade mot efterfrågan, säger Paul Johansson.



Prisnivån på stål har den senaste tiden svängt ganska kraftigt. Priset på stålskrot, som till stor del styr marknadspriset på balk och stångstål, har under 2016 haft en ryckig utvecklingskurva medans priset på plåt varit stadigt stigande, bland annat i spåren av att EU infört antidumpningstullar samt att efterfrågan inom fordonsindustrin varit stark.

 

– Ser kunderna att priset är på väg att stiga kraftigt så förekommer det att man vill ”bunkra upp” och köpa på sig extra volym innan de nya högre priserna slår igenom fullt ut. Detta påverkar också våra lager och vår leveransförmåga, enligt Paul Johansson.

En annan utmaning är konkurrensen och enligt Paul Johansson har nog alla aktörer som levererar stål på dagens marknad utmaningar med att få sin verksamhet lönsam, men trots det tycker ändå Paul Johansson att det nu är mer positiva signaler i stålbranschen överlag.



– Vi förväntar oss i år en efterfrågenivå som ungefär motsvarar föregående år, och det året blev ju ganska skapligt. Vad det gäller priserna på långa produkter så ser vi dem framöver som stabila, eller till och med något svagt uppåtgående, säger Paul Johansson.