Butiksleverantörsmässan – mötesplats för detaljhandeln

230 utställare fanns på plats under Butiksleverantörsmässan 2014. Foto: Jenny Tirén Berg
230 utställare fanns på plats under Butiksleverantörsmässan 2014. Foto: Jenny Tirén Berg

I år hölls Butiksleverantörsmässan för nionde gången. Kistamässan i Stockholm var värd och 230 utställare fanns på plats för att möta nya och befintliga kunder inom detaljhandeln. Utställarna var företag som säljer allt ifrån säkerhetssystem och kassasystem till emballage och skyltmaterial.

– Mässan arrangerades nu för nionde gången och vi brukar ha mellan 3000 och 6000 besökare varje gång, berättar Jennie Heidenfors som är projektledare för Butiksleverantörsmässan 2014.

Mässan besöks av en mängd beslutsfattare från butiker och butikskedjor, som etableringsansvariga, butikschefer och butiksinredare.

Förutom att träffa alla utställare kunde besökarna även lyssna till en rad föredrag. Inte mindre än fem olika scener fanns runt om i mässhallen, med olika teman som e-handel, butik/inspiration och teknik. Som sig bör vid en branschmässa så arrangerades även en stor branschfest på kvällen.

Butik & Köpcentrum åkte till Kistamässan för att prata med både utställare och besökare.

Vill komma in på svenska marknaden
– Vi har tidigare varit med på till exempel Formex och Modemässan i Köpenhamn, men det är första gången vi är med på den här mässan, säger Marita Lyckeke, account manager på Embacollage.

Embacollage är ett danskt företag som tillhandahåller allt inom emballage, från små presentförpackningar, till påsar och presentpapper, och som jobbar med en hög designgrad på sina produkter.

– Vi är etablerade i Danmark där vi är inne på många av de stora kedjorna, och med deltagande på den här mässan hoppas vi kunna få fler svenska kunder. Jag har redan fått ett gäng visitkort, vi får väl se vad det ger, avslutar Marita.

Quinyx ställer ut för tredje gången
Quinyx arbetar med personalhanteringssystem som schemaläggning och tidrapportering, och ställer i år ut för tredje gången på mässan.

– Vi är stora inom vård- och restaurangbranschen, berättar Mattias Hellström, konsult på Quinyx. Med vårt deltagande här hoppas vi kunna växa inom detaljhandeln. Mässan är en jättebra plattform för att skapa nya kontakter och även träffa våra befintliga kunder, säger Mattias, som är nöjd med att ha knutit ett par nya kontakter och bokat in uppföljningsmöten.

Stadiumanställda letar nyheter på marknaden
Katarina Pohly, Pia Upola och Kicki Lööv på Stadium är här för att se om det finns några nyheter på marknaden, vad som sägs om framtida trender och även träffa sina nuvarande leverantörer.

– Vi har lyssnat på flera riktigt bra föredrag, säger Katarina, och de andra håller med.

Pia, som jobbar med digitala kanaler i butik, tycker att mässan är bättre i år än tidigare, med fler utställare och föredrag som riktar in sig just på digital kommunikation, som är hennes specialområde.

Intressant föredrag om kundmöte
I vimlet träffar vi även på Niclas Ahlund och Marko Hakala som jobbar med konceptutveckling på butikskedjan Clas Ohlson.

– Vi är här för första gången, säger Niclas, som främst besöker mässan för att ta del av nya tekniska lösningar och lyssna på spännande föredrag.

– I morse lyssnade vi på en väldigt intressant föreläsning, berättar Marko, som handlade om det fysiska kundmötet i butiken, hur du interagerar för att få en nöjd kund. Mycket har man väl kanske hört förut, men det är ändå bra att få ny input och fundera på hur vi kan ta det här vidare i vår kedja.